(Bilde: Marius Jørgenrud)

HP tar halve PC-markedet

Her er vinnerne og taperne i første kvartal 2009.

HP gjør et godt første kvartal og rykker fra konkurrentene. Den mestselgende PC-produsenten selger nå like mange maskiner i Norge som produsentene på de fire neste plassene til sammen.

Mindre aktører som Acer, Asus og Toshiba kan vise til en kraftig vekst innen bærbare.

Lenovo og Fujitsu Siemens er periodens store tapere, og har nærmest fått PC-salget halvert i årets tre første måneder.

Det viser en oversikt som Finansavisen har utarbeidet på bakgrunn av prosentvis vekst og tall fra analyseselskapet IDC.

Den sterke veksten til HP forklares i all hovedsak med storkontrakter selskapet har sikret seg med Kongsberg Gruppen og Media Norge-avisene, samt en sterk posisjon innenfor offentlig sektor, skriver avisen.

Toshiba opplever en eksplosjonsartet vekst innen market for bærbare PC-er og øker salget med over femgangeren.

Faller mindre i Norge

Det ble solgt 12 prosent flere stasjonære PC-er i første kvartal, mens bærbare faller med tre prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

PC-salget i Norge totalt faller to prosent i samme periode, det er langt bedre enn den globale tilbakegangen på 7,1 prosent.

(Kilde: Finansavisen)

(Kilde: Finansavisen)

    Les også:

Til toppen