HP trapper opp tjenester innen skrivere

HP vil forebygge inntektssvikt i sin mest lønnsomme avdeling, den for skrivere og grafikk.

Avdelingen for skrivere og grafikk – «printing and imaging» – er den mest lønnsomme i HP, verdens største teknologiselskap. Dens tår for 27 prosent av omsetningen, og for 42 prosent av driftsresultatet. Omstillingsprosessen under toppsjef Mark Hurd har gjort den stadig mer lønnsom: Driftsmarginen var 13,6 prosent i 2005, og 16,2 prosent i siste kvartal.

Hurd tror heller på prinsippet om at selv det beste kan gjøres bedre, enn på at det beste er det godes fiende. HP sa i går at de omorganiserer skriveravdelingen, og at det primære målet er å gjøre den stadig mer tjenesteorientert, mot både bedrifter og forbrukere.

Tallet på hovedgrupper skal reduseres fra fem til tre: En for tjenester og maskineri (skrivere, rekvisita, kameraer med mer) til forbrukere og småbedrifter, en for tjenester og maskiner til bedrifter, og en for grafiske tjenester, det vil si store skilt og utstyr til profesjonelle fotografer.

Som eksempler på tjenester nevnes forbrukere som ønsker å skrive ut hele fotobøker framfor ett og ett bilde, og bedrifter som trenger hjelp til å holde styr på skrivere og utskrifter.

Reorganiseringen settes i sammenheng med HPs overtakelse av tjeneste- og serviceselskapet EDS som ble kunngjort i mai, og som antas å koste HP 14 milliarder dollar.

I et internt skriv til de ansatte, advarer ledelsen at omorganisering vil få store følger for mange jobber, i form av omplasseringer og andre arbeidsoppgaver. Noen kan miste jobben, men det skal ikke være aktuelt med et stort antall oppsigelser.

    Les også:

Til toppen