HTCs toppleder Peter Chou presenterte i går selskapets nye Android-serie på Mobile World Congress i Barcelona. Her viser han fram det nye flaggskipet «One X». (Bilde: Scanpix/Reuters/Gustau Nacarino)

HTC integrerer Dropbox

Klar med nye Android-mobiler og Sense 4.

HTC introduserte i går en nye serie Android-baserte mobiltelefoner på Mobile World Congress 2012 i Barcelona, under merkenavnet «One».

Mens mange av konkurrentene har utviklet sine egne tjenester for sikkerhetskopiering og nettbasert lagring av deling av innhold – som Apple med iCloud eller Microsofts SkyDrive – har HTC valgt Dropbox som partner.

Nytt nettsky-tilbud

Alle modellene i serien får 25 gigabyte gratis lagring i Dropbox, begrenset til to år. Det er plass nok til å lagre minst 10.000 bilder av høy kvalitet, oppgir selskapet. Dropbox-støtten skal være dypt integrert i HTCs nye Sense 4-grensesnitt.

Det knives om å tilby de mest avanserte smarttelefonene. One-porteføljen er det taiwanske selskapets forsøk på å svinge seg tilbake i toppen.

Bedre kamera

HTC har med sin nye serie satset særlig på å utbedre mobilens kamera-egenskaper. Ny optikk med blender F/2.0 sørger for å slippe inn langt mer lys enn tidligere, som betyr bedre resultater under dårlige lysforhold. I tillegg skal kameraet nå være klart til dyst etter bare 0,7 sekunder.

Flaggskipet HTC One X har en Tegra 3-systembrikke fra Nvidia med fireveis Cortex A9-prosessorkjerner på 1,5 gigahertz. Den har også en integrert laveffekts femte kjerne, som ved å brukes til bakgrunnsoppgaver skal bidra til lavere strømforbruk, og en 12-kjerners grafikkprosessor.

Dette er også den fysisk største modellen i familien, med en skjerm på 4,7 tommer med Gorilla-glass og 720p-oppløsning. Ifølge spesifikasjonene er One X 8,9 millimeter tynn og veier 130 gram.

Deretter følger modellen One S med 4,3 tommers skjerm og toveis 1,5 gigahertz prosessor, som med sine 7,9 millimeter er HTC tynneste mobil til nå. I tillegg kommer den noe enklere One V med en 3,7 tommers skjerm og én gigahertz prosessor.

One-porteføljen får verdenslansering i april. Det er foreløpig uklart hva produktene vil koste.

    Les også:

Til toppen