HTCs toppsjef, Peter Chou, skal bruke like mye ressurser på fremvoksende markeder som i USA og Europa neste år. Men han vil ikke konkurrere på pris. (Bilde: Brendan McDermid/Reuters/SCANPIX)

HTC vil ikke selge seg billig

Satser tungt i vekstmarkeder, men vil ikke senke prisene.

HTCs toppsjef, Peter Chou, varslet på et pressemøte i Taipei mandag at HTC skal satse like tungt i såkalte vekstmarkeder, som de gjør i USA og Europa, neste år. Det melder nyhetsbyrået Reuters.

Selskapet er verdens fjerde største produsent av smarttelefoner etter at de gikk forbi Research in Motion (Blackberry) i årets tredje kvartal ifølge IDC. Ifølge analyseselskapet Canalyst var HTC den største aktøren i det amerikanske smarttelefon-markedet i tredje kvartal.

Men satsningen på markeder som Kina og andre fremvoksende økonomier skal ikke gå på bekostning av pris, uttalte Chou.

– Kundene er villige til å betale mer. Det er årsaken til at vi har vokst nesten fem-gangen i Kina dette året. Det viser at kundene støtter vår filosofi, sier Chou.

Han varslet også et nytt nettbrett fra den taiwanske telefongiganten. Så langt har selskapet bare lansert ett nettbrett, noe som skjedde i februar i år.

– Nettbrett er et marked vi vil prøve ut og forsøke oss i, for å se om vi kan skille oss ut og ikke lage et “vi-også” produkt, sa HTC-sjefen ifølge Reuters. Så langt har imidlertid ingen lykkes å komme med en real utfordring til Apple hva gjelder nettbrett.

HTC meldte forrige mandag at de ikke ville klare å innfri forventingene til salg av telefoner i fjerde kvartal, og at salget ikke ville overstige volumet for tredje kvartal. De forventer selv å tape markedsandeler både til Samsung og til Apple, hvor sistnevnte vil gjøre et kraftig comeback på salgsstatistikken med iPhone 4S.

    Les også:

Til toppen