Går «native»: Facebook-grunder Mark Zuckerberg angrer på at de satset på HTML5 for utforming av selskapets mobilapper. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

- HTML5 var en tabbe

Facebook kastet bort to år, sier Mark Zuckerberg.

Facebook har hatt en forferdelig tid på børsen, godt over halve markedsverdien er skrelt vekk siden de gikk på børs i mai. Det skyldes særlig tvil rundt selskapets evne til å tjene gode penger på sine mobilbrukere.

Men i går klarte grunnlegger Mark Zuckerberg (28) å snakke aksjeverdien opp 3,3 prosent til over 270 milliarder kroner, blant annet ved å røpe at Facebook nå utvikler søketjenester.

Samtidig erkjente han at Facebook i altfor stor grad har satset på HTML5, framfor skreddersydde (native) mobilapper.

Tabben

- Den største strategiske tabben vi har gjort som selskap var å satse for mye på HTML5 fremfor native. Slik kastet vi bort to år, sa Facebook-sjefen ifølge The Verge. Intervjuet er også gjengitt hos TechCrunch.

Årsaken ligger i at Facebooks opprinnelige mobilapplikasjon, som altså var utviklet med åpne webstandarder, var for treg og ustabil.

- Den var grufull. Vi klarte aldri å få til den kvaliteten vi ønsket oss.

Med den erkjennelsen valgte Facebook å begynne på nytt, denne gangen med en mobilapp spesialtilpasset operativsystemet iOS, som de er langt mer fornøyd med. På samme vis jobber de med å få Android-appen opp på samme nivå.

Ingen FB-mobil

Det har lenge vært spekulert i om Facebook også vil utvikle sin egen smartmobil, men dette ryktet kan man skyte en hvit pil etter. Det kommer ingen Facebook-mobil.

- Det er åpenbart feil strategi for oss, sa Zuckerberg da han ble spurt om dette.

    Les også:

Til toppen