(Foto: PantherMedia/Hua Kiang Foong)

HTTPS kan gi bedre rangering

Google endrer på søkealgoritmen sin.

Google gjør alvor av planene om å ta HTTPS-protokollen (Hypertext Transfer Protocol Secure) med i betraktningen i rangering av nettsteder i søkeresultatene.

Slike krypterte forbindelser gir en beskyttelse mot avlytting, og er typisk noe nettbanken og tjenester der brukerne logger seg inn har benyttet i en årrekke.

Men det øker også kompleksiteten for nettstedeier, og kan gå utover ytelsen ettersom nettleseren bruker mer tid på å opprette sikre forbindelser.

Det store flertallet av nettsteder sender innholdet i klartekst over vanlig HTTP, enten for å unngå plunder og heft, av frykt for økte kostnader eller simpelthen fordi de ikke har hatt argumenter for å ta i bruk kryptering.

HTTPS blir nå formelt ett av signalene Google bruker for å kalkulere hvor i trefflistene et nettsted havner, ifølge en kunngjøring.

Det er for såvidt stikk i strid med hva eksperter trodde, da digi.no skrev om slike spekulasjoner i våres.

Googles godt bevoktede søkealgoritme, den som beregner hvem som havner hvor i søkeresultatene, består angivelig av cirka 220 såkalte «signaler» – hvor antall lenker til og fra et nettsted spiller en avgjørende rolle.

– De siste månedene har vi kjørt tester der nettsteders bruk av sikre, krypterte forbindelser tas med i beregningen i våre rangeringsalgoritmer. Etter positive resultater tar vi nå HTTPS med som et rangeringssignal, skriver selskapet.

De lover også å utgi en beste praksis-guide som gjør overgangen til TLS (Transport Layer Security) enklere i løpet av et par ukers tid.

Betyr dette at alle nettsteder nå bør kaste seg over HTTPS og omfavne sikre forbindelse for å skaffe seg bedre plasseringer i søkemotoren? Nei, ikke nødvendigvis.

Det er viktig å huske på at HTTPS kun vil inngå som en av flere hundre faktorer, skriver den danske søkemotoroptimaliseringseksperten Mikkel Svendsen. Han advarer mot overfortolkning av nyheten.

– Dette vil også bare berøre en svært liten del av søkene. Google selv sier under 1 prosent. Det er logisk nok, for der [HTTPS] er relevant innenfor netthandel og bransjer med overføring av sensitive opplysninger, så gir det ingen mening for eksempelvis en blogg, skriver Svendsen.

Han mener det er ytterst tvilsomt at HTTPS noensinne vil få en stor vekting i det samlede settet av parametrene som avgjør hvor i søkeresultatene et nettsted havner. Relativt sett blir det følgelig bare en bagatell, ifølge ham.

    Les også:

Til toppen