Huawei gikk forbi Ericsson som verdens største leverandør av telekomutstyr allerede i 2012. Den fenomenale veksten har bare fortsatt, på bekostning av svenskene og trass beskyldninger om usikkert utstyr og påstander om bånd til kinesiske myndigheter. (Foto: (c) Imaginechina/Corbis/All Over Press)

Huawei fosser fram

Er nå nesten 50 prosent større enn Ericsson.

Huawei har i dag lagt fram regnskapstall for årets seks første måneder.

Tallene stadfester at verdens største leverandør av telekomutstyr fortsetter å øke forspranget til sin største rival, svenske Ericsson.

Trass boikott i Nord-Amerika og Australia og enkelte andre land – på grunn av mistanke om at utstyret lar kinesiske myndigheter spionere på brukerne, så makter Huawei å øke sine inntekter noe formidabelt.

Det privateide selskapet har for øvrig kategorisk avvist alle påstander om bånd til kinesiske myndigheter og/eller spionasje eller sikkerhetsrisiko. Her til lands er de hoffleverandør av mobilnett til både Telenor og Netcom, slik de også er mange andre steder i Europa, Afrika og Asia.

Ved halvårsmerket har Huawei omsatt for 138,8 milliarder yuan. Det tilsvarer 149,64 milliarder svenske kroner, og en vekst på 19 prosent målt mot samme periode i fjor.

Ericsson går motsatt vei. Inntektene har falt fra 107,4 til nå 102,4 milliarder svenske kroner etter årets seks første måneder, en reduksjon på 4,66 prosent. De la frem tall (pdf) forrige uke.

Det betyr også at Huawei nærmer seg 50 prosent større omsetning enn Ericsson.

Dessverre bryter selskapet ikke ned tallene på sine ulike forretningsområder, så det er umulig å si hvor mye av veksten som skyldes satsingen på egne smartmobiler og nettbrett, eller utstyr innen infrastruktur og mobilnett.

– Omsetningen og nettoresultatet først halvår 2014 er i tråd med våre forventninger. Gjennom økte investeringer i LTE (4G, red.anm.) globalt har Huawei ytterligere forsterket vår ledende posisjon innen mobilt bredbånd, sier Cathy Meng som er finansdirektør i en pressemelding.

Meldingen er kledelig nøktern. Kinesiske selskaper har det ikke med å skryte for mye.

Telekomvirksomheten er også styrket gjennom hurtig vekst både innen programvare og tjenester, fortsetter hun. Satsingen mot enterprise-virksomheter begynner også å gi avkastning, kan Meng fortelle.

Huawei sier også at de opplever «bærekraftig vekst» innen forbrukersegmentet. Deres flaggskip-mobil, Android-baserte Ascend P7 selges nå i mer enn 70 land og markeder. Ericsson har som kjent gitt opp forbrukermarkedet.

    Les også:

Til toppen