Huawei velger Opera

Norsk nettleser klar for «millioner» av kinesiske mobiltelefoner.

Opera Software har ennå ingen avtale med kinesiske mobiloperatører, slik de har med mange av verdens største mobilselskaper ellers i verden.

Nå har nettleser-produsenten sikret seg en avtale med den kinesiske teknologigiganten Huawei.

Huawei har vokst kraftig de siste årene, og selv om de er mest kjent for sine nettverksprodukter, produserer de også mobiltelefoner.

I fjor solgte selskapet 30 millioner håndsett, og det er ventet stor vekst nå som Kina tar skrittet over til tredjegenerasjons mobilnett (3G), opplyser Opera.

Rammeavtalen betyr at Opera Mobile 10 skal forhåndsinstalleres på en lang rekke ulike håndsett fra Huawei. Det skal være snakk om både 3G-modeller og vanlige GSM-telefoner.

- Dette er fullversjonen av nettleseren vår. Mobiltelefonene er ikke nødvendigvis smarttelefoner, men telefoner med litt mer kapasitet enn de helt enkle. Det er snakk om flere ulike plattformer, blanet annet operativsystemet Brew fra Qualcomm, forteller kommunikasjonsdirektør Tor Odland til digi.no.

Slik vi tolker Odland er det lite sannsynlig at noen av disse telefonene blir å få kjøpt i Norge.

OEM

Huawei produserer ifølge Odland såkalte OEM-telefoner (Original Equipment Manufacturer). Det betyr at de lager produktene og selger de videre til andre selskaper, som setter sine egne merkenavn på dem.

- Denne typen produsenter er viktige for Opera. Det gir oss både direkte distribusjon av nettleseren vår og det posisjonerer oss i forhold til operatørene.

Det norske teknologiselskapet er forsiktige når vi spør hvor stor verdi avtalen har, men understreker at avtalen er strategisk viktig for dem. Det er uklart hvor mange mobiltelefoner og kunder som får Opera Mobile gjennom Huawei.

- Dersom det går veldig bra er det snakk om millioner. Dette gir oss en plattform for videre vekst når Huawei prater med kundene sine. Det er et steg mot mange nye kunder for oss. Mer konkrete enn det kan vi ikke være, sier Odland.

Kina er verdens største mobilmarked, og Opera Software regner potensialet for vekst både på datatrafikk og bruk av mobilt internett som stort i det folkerike landet.

- Vi har vært til stede i Kina i mange år allerede, og har avtaler med mange kinesiske selskaper. Det er ulike mobilprodusenter, innholdsleverandører og produsenter av set top-bokser, opplyser kommunikasjonsdirektøren.

    Les også:

Til toppen