Å handle klær på nettet passer tydeligvis den skandinaviske mannen. For etter Dressmart startet opp i Sverige i fjor, har nettbutikken vokst opp til en stor og sterk aktør på det svenske markedet.
Finland var land nummer to, og i dag ble det norske nettstedet behørig lansert. Av komikeren John Cleese, som harselerte over briters klesvaner. Hans egne klær som Basil i komiserien "Fawlty Towers", beskrev han som "greenish-brown" bukser og "brownish-green" jakke, noe hans mor alltid hadde vært fornøyd med.
Neste land ut er Danmark, som får sin Dressmart-butikk i neste uke. Så følger England og Nederland før Tyskland og Frankrike følger i den foreløpig siste ekspansjonsbolken. Men planen er å erobre verden. I USA har selskapet én ansatt som forbereder en lansering for det amerikanske markedet. Men man regner ikke med at dette vil skje før tidlig neste år.
- Vi er et virtuelt selskap, og ser aldri klærne kundene våre bestiller, forteller administrerende direktør Mathias P. Plank. Ifølge selskapet er ligger en gjennomsnittsordre hos Dressmart på mellom 1.000 og 2.000 kroner, mot mellom 100 og 200 kroner på tradisjonelle e-handel nettsteder. Kjøpsargumentet er bekvemmelighet heller en rimelig pris.
Nettstedet lover å sende klærne fra lageret i den svenske byen Borås innen 48 timer, og skal bruke et privat budfirma til dette. De stoler altså ikke på det norske Postverket.
- Vårt mål er en markedsandel på 50 prosent i segmentet, sier en ubeskjeden Plank. Den forventede omsetningen for norske Dressmart ble justert opp fra 13 til 50 millioner kroner for det første operative året.
- I det andre året, regner vi med å slå Ferner Jakobsen i omsetning, sier Plank. I Sverige er Dressmart den tredje største e-handels nettstedet, og de norske forventningene er ikke mindre.