HP FORVANDLES: Hans-Henrik Merckoll er vant til dramatikk. Slik blir det også i den nye jobben som HP-sjef. (Bilde: unknown)
SER FREM TIL SPLITTEN: Det vil skape mindre byråkrati, sier Hans-Henrik Merckoll. (Bilde: unknown)

- Hun fikk HPs hjerte til å tikke

Endelig tar HP Norges nye sjef bladet fra munnen. Rett før selskapet kuttes i to.

(digi.no): Egentlig skulle han bli salgsdirektør i Hewlett-Packard, men kort tid etter ansettelsen manglet de plutselig toppsjef. Anita Krohn Traaseth gikk til Innovasjon Norge.

Hans-Henrik Merckoll måtte derfor ut i en ny intervjurunde med HP Europa. Der ble han grillet om hvem han er som person, hvorvidt han passet inn i bedriftskulturen og hvilke ambisjoner han hadde for selskapet.

Hvilken forskjell kunne han gjøre? Den typen spørsmål.

Han svarte nok godt for seg, for sjefsjobben ble hans. Etter flere måneder karantenetid, les ilagt munnkurv, får han endelig lov til å la seg intervjue av pressen. For første gang av IT-fagpressen.

Karrieren til nå

- Jeg har jobbet sammenhengende i IT-bransjen siden 1994. Var produktsjef i Thorn den gangen hver syvende husstand hadde et Thorn-produkt.

Merckoll husker hvordan prisen på tv-er falt fra en månedslønn til en ukelønn. I 2000 kom han tilbake til Compaq, som direktør privatmarkedet.

Fusjonen med HP kom ni måneder senere. Aner vi et mønster her? Merckoll går til et selskap og kort tid etterpå forvandles selskapet kraftig. Slik var det i Evry, og slik blir det også denne gangen når Merckoll igjen er del av HP.

Etter Compaq-fusjonen ledet Merckoll HP Norges partnervirksomhet i fem år. Senere i Telehuset var han sentral i en snuoperasjon der bedriften gikk fra aldri å ha tjent penger til å oppnå de berømte sorte tallene, pluss i regnskapet.

- Det å lykkes sammen med andre er det som trigger meg, sier han.

Merckoll var direktør for regionale tjenester i Ergogroup. Da fusjonen med EDB skjedde for fem år siden gikk han inn i ledergruppen i Evry, som ansvarlig for konsulentvirksomheten.

- Det å få lov til å sitte på innsiden av et så stort og spennende selskap var fantastisk lærdom, sier han.

Deles i to

HP Norge har utvilsomt fått en ny toppsjef med en lang karriere bak seg. Og han har jo jobbet der tidligere også.

- Jeg begynte å snuse på muligheten for å komme hjem. Jeg har et ordentlig HP-kulturhjerte. Du er en HP-person, sa kona til meg.

Jaha. Når vi spør hva det betyr er svaret teknologien, folkene og verdigrunnlaget i bunn.

Merckoll blir leder for HP i selskapets kanskje mest dramatiske periode. Selskapet skal jo kuttes i to deler. En del for dataromprodukter, programvare og tjenester («HP Enterprise») og en for pc-er og printere («HP Inc»).

Det blir to ulike aksjeselskaper, som begge noteres på børs med hver sin toppsjef.

Oppstykkingen gjelder ikke bare USA, men får strukturelle konsekvenser også her i provinsen. Hvilken del Merckoll skal lede vet vi ikke ennå.

- Om oppsplittingen kan jeg ikke si så mye ennå, og jeg vet heller ikke så mye. Men det er del av en femårsplan som HP har. Vi er inne i det fjerde året i den endringsprosessen. Det gikk jo ikke så bra med HP. Så fikk vi en ny konsernsjef.

Merckoll sikter til Meg Whitman, den tidligere eBay-sjefen som ble rekruttert som HPs redningsengel og nye toppsjef etter det som internt nå bare huskes som katastrofen med Leo Apotheker.

Og han skryter Whitman opp i skyene. Andre, som aksjonærene til HP er litt mer usikre. Whitman har lovet omsetningsvekst, men har foreløpig ikke maktet å levere.

Ett år etter at hun satt på CNN og avviste alle spekulasjoner om at HP skulle splittes opp, snudde hun rundt og gikk inn for fisjon likevel.

Hjertestarter

Merckoll sier at Whitman har «svingt pisken» og sørget for å «få hjertet i innovasjonsfabrikken på plass igjen». Det betyr blant annet at HP Labs får lov til å bruke penger igjen.

- I fjor var det første ordentlige innovasjonsåret vårt igjen på lenge. I finansåret vi er inne i nå øker vi det budsjettet med ytterligere 10 prosent. Det må til, vi kan ikke være et teknologiselskap hvis vi ikke driver med innovasjon, sier norgessjefen.

HP har en stolt fortid. 76 år på baken. Det er Hewlett-Packard som regnes som den symbolske starten for Silicon Valley, selve motoren i IT-revolusjonen som forandret verden.

Internt prater de om å hele tiden finne opp ting som kan gjøre en forskjell.

- Det ligger i visjonen vår. Make IT matter, sier Merckoll.

IT levert som «strøm»

Fremskritt innen 3d-printing, konvergerte systemer og cloud-løsninger er eksempler han trekker frem når vi utfordrer han på hvilke områder HP driver innovasjon nå. Andre er mobilitet, analyse og sikkerhet.

- Dette er megatrender som driver endringene for forretningen. Hele vår strategi er at vi går fra å være en produktleverandør til å kunne levere løsninger og tjenester tilpasset den nye verden. Dette brenner jeg veldig for. Vår oppgave er å sørge for at IT blir mye mer integrert i forretningen og en viktig driver for effektivisering. For Norge tror jeg dette nå fremtvinges, ikke minst av utfordringene i hele olje- og gassbransjen. IT er det som kan gjøre at vi fremdeles beholder konkurransekraften, mener Hans-Henrik Merckoll.

Han viser til trender analysefirmaet Gartner har trukket frem om såkalt «new style of IT».

- IT-avdelingens kunder ønsker å konsumere IT på en helt annen måte enn tidligere. Vi snakker om IT slik man leverer strøm. Det blir helt andre krav. Senest i dag snakket jeg med en stor kunde der forretningen blir en mye viktigere premissgiver for hva IT skal levere.

Hva er det egentlig som er unikt med HP i dag?

- Teknologien vår er nummer én. Kulturen i selskapet og at vi har den rette kompetansen. Der vi kanskje skiller oss mest ut fra de andre er partnersamarbeidet. 75 prosent av produktene og tjenestene våre selges gjennom partnere. Partnere og kunder er like viktig, men jeg har sittet i partnerleddet og vet hvilken verdiøkning partnere utgjør. Når jeg snakker om å gjøre et kompetanseløft, og det snakker jeg mye om, så gjelder det også våre partnere.

Glad i dingser

- Jeg er utrolig glad i gadgets, men er økonom og ikke ingeniør, påpeker Merckoll.

I sekken har han både nettbrett og bærbar pc. Vi trenger ikke å gjette fra hvilken leverandør, men han har også en smarttelefon. Den ønsker han ikke å vise fram, men etter hvert forstår vi at det er en ett år gammel iPhone 5s fra konkurrenten.

HP har jo ikke klart å få til smartmobil, på tross av flere forsøk. Nettbrettet fra Apple har han derimot rukket å erstatte.

- Jeg skal innrømme at jeg var glad i iPad, men har gått over til Windows-baserte brett.

- Fortell om tiden din som toppsjef i HP Norge så langt

- Det har vært utrolig morsomt. Jeg har blitt veldig godt mottatt. Mange kjente meg fra før, så det ble et gjensyn med mange av de gamle gutta.

Ellers sitter flosklene løst når han ramser opp de viktigste årsakene til at han takket ja til jobben. Bedriftskulturen, folkene og teknologien.

En 76 år gammel bedriftskultur han sier bygger på historien, en garasjekultur opprinnelig, løftet med teknologiske nyvinninger.

- Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde vært like fristet til å returnere til HP for to år siden, vedgår han på et tidspunkt. - Mulighetsbildet nå synes jeg imidlertid var helt fantastisk. Dette er året vi sier vi skal gå for vekst.

Nye krav

Utfordringene fremover involverer også tydelige endringer i hvordan kundene forholder seg til teknologien de selger, mener han, og trekker frem kravet om å få behovene øyeblikkelig tilfredsstilt.

- Brukere i dag har vendt seg til å kjøpe gjennom en app, for eksempel. Man handler når man har lyst og bare det man har behov for. Dette har også kommet inn i bedriftene. Ansatte i bedriftene har ikke lyst til å vente lang tid på at IT-avdelingen får deg opp som bruker. Så kravene kundene stiller til egne IT-avdelinger er blitt helt annerledes. Man ønsker å kjøpe IT slik man kjøper strøm, hevder Merckoll.

- Hva gjør dette med IT-avdelingene?

- Jeg tror IT-avdelingene får en annen rolle enn før. De kan opptre som en agent, det vil si bare å videreformidle, eller på den andre siden at de blir helt integrert i forretningen. De aller fleste mellomstore bedrifter er nødt til å integrere mer inn i forretningen for å kunne levere på etterspørselen. Det blir multi sourcing: Noe leveres internt, noe eksternt og noe fra en offentlig nettsky. Vi tror veldig på hybride løsninger. Du må høyere opp i stacken, ha ekspertise internt. Det forretningsnære må du sitte med inhouse, så kjøper man mer hyllevaretjenester ute.

Om ikke lenge blir HP delt i to ulike teknologiselskaper.

- Whitman sier at HP er bygget på en garasjekultur. Nå går vi fra en enkeltgarasje til en dobbeltgarasje der vi vil ha noen felles «mekanikere» innen stab og støttefuksjoner.

Det er ventet at Enterprise-selskapet og HP Inc begge får en global, årlig omsetning på rundt 50 milliarder dollar hver. Begge blir egne børsnoterte selskaper med hver sin toppsjef.

Merckoll har et forretningsansvar for Enterprise, så kan vi foreløpig bare spekulere i hvilket av de to selskapenes norgeskontor han skal lede.

- Jeg ser positivt på oppsplittingen. Det er utrolig langt mellom å selge pc-er til 1.995 kroner på Elkjøp til å selge konvergerte IT-systemer til mange millioner kroner. Internt da vi slapp nyheten fikk vi ingen negative tilbakemeldinger. Jeg vil påstå at heller ingen kunder er negative. Det eneste negative jeg har hørt er fra konkurrenter. Dette (fisjonen) muliggjør også veksten vår fremover, og gjør det blant annet enklere å foreta oppkjøp tilpasset de nye selskapene, sier Merckoll.

«Dobbeltgarasjen» innebærer at HP i Norge fortsatt skal sitte sammen i hovedkontoret på Fornebu, i hvert fall en stund.

- Så kan jeg ikke si hvor lenge det vil vare.

- Rekker du i det hele tatt å sette ditt stempel på HP Norge før selskapet stykkes opp?

- Ja, det gjør jeg. Jeg er mye sammen med folkene mine. All den tid jeg kan bruke går med sammen med de ansatte internt, men også ute hos partnere og kunder.

Vi sette IT-Norge på kartet

Hans forgjenger Anita Krohn Traaseth gjorde seg synlig både i samfunnsdebatten, tv og riksavisene, i sosiale medier og som profilert blogger og forfatter.

Merckoll vedgår at han ikke kommer til å bli like synlig i medie-Norge, men sier han ønsker å være like synlig i bransjen.

- Jeg ønsker å sette IT-Norge i større grad på kartet. Det vil jeg gjøre ved å møte journalister som dere i digi.no og andre medier og gjennom deltakelse i de rette foraene, sier han.

- Hva ønsker du å forandre med IT-Norge?

- Jeg er veldig opptatt av at IT-bransjen må bli mer verdifull. At vi er Norges tredje største næring er en veldig godt bevart hemmelighet. Det er viktig å få fram verdiene bransjen bidrar med for AS Norge. Jeg er også sikker på at det som nå skjer innen olje & gass vil kreve mye mer av IT-næringen for å få økt effektivisering gjennom mer digitalisering. Her er det viktig at IT-næringen står samlet.

Mindre byråkrati

Globalt har HP meddelt at de skal kvitte seg med 55.000 av sine 317.000 ansatte. I Norge har de rundt 300 ansatte før fisjonen.

- Hvordan kommer fisjonen til å fortone seg i Norge?

- Det tror jeg kommer til å gå veldig bra. Det gjør at vi blir tydeligere og mindre byråkratiske. Det er en veldig viktig driver, som Meg sier, og da tror jeg på det. Forhåpentligvis gjør det også at vi bli enklere å gjøre butikk med totalt sett.

Det har allerede vært noen tunge avgjørelser og HP Norge har også justert seg underveis, vedgår Merckoll, men han tror ikke det blir kutt fremover.

Til toppen