Hun selger «Google-sminke»

Hevder å kunne fjerne negative søketreff.

Oslo-bedriften Firstrank AS hevder med sin tjeneste negativomtale.no å ha en unik forretningsidé. På nettsidene tilbyr de å «fjerne negativ omtale» og uønsket innhold i søkemotoren.

Bedrifter og personer som ikke liker hvordan de opptrer i Google kan få gammel eller brysom informasjon rensket vekk, lover de. De tar fra 25.000 kroner per lenke eller dokument kunden ønsker å skjule.

Det opplyser daglig leder Isabell Dahl i Firstrank AS i et intervju med Aftenposten denne uken.

Overfor digi.no innrømmer Dahl at selskapet ikke kan fjerne innhold fra Google. Dette går ikke like klart frem fra selskapets egenomtale.

Daglig leder Isabell Dahl i Negativomtale.no.
Daglig leder Isabell Dahl i Negativomtale.no. Bilde: Aftenposten.no

- Det vi gjør er å presse negativ eller uønsket omtale vekk fra trefflistens førsteside og nedover i søkemotoren.

Poenget med å «begrave» treff bygger på prinsippet om at det mest relevante innholdet dukker opp først i søkemotoren. Mange gidder ikke bla seg videre til neste side.

For å dytte noe vekk fra den første treffsiden må Firstrank nødvendigvis skape nytt innhold som Google indekserer. Målet er at dette oppfattes som mer relevant av Googles søkealgoritme.

Dahl hevder de benytter ordinære metoder for søkemotoroptimalisering, SEO (Search Engine Optimization). Det gis garanti om pengene tilbake hvis de ikke lykkes.

- Dette er metoder som mange andre i vår bransje benytter. Vi forholder oss til Googles retningslinjer, men har også egne metoder som jeg ikke ønsker å avsløre.

Sminker Google-treff

Hun innrømmer at de lager og legger ut nytt innhold for å påvirke rangeringen, men bedyrer at det ikke dreier seg om reklame eller falsk positiv omtale.

- Meningen er ikke å fremstille en kunstig eller uvirkelig fasade av kunden. Hensikten er å presse vekk uønsket innhold, gjerne ved hjelp av noe harmløst som nettkataloger, Wikipedia eller Facebook.

Dette er ikke nødvendigvis uetisk, sier daglig leder Jørgen El Fakiri i Metronet Norge, et selskap som har spesialisert seg på søkemotoroptimalisering.

- Jeg ser ikke noe uetisk i at Lacoste ønsker å grave vekk omtale av Anders Behring Breivik (Lacoste er terrorsiktede Breiviks favorittmerke, journ.anm.) i søkemotoren ved hjelp av egenstyrt kommunikasjon.

El Fakiri er derimot klar på at en negativ artikkel, for eksempel i Aftenposten, som dukker høyt opp i trefflistene nødvendigvis er relevant. Det er den fordi mange henviser til den med lenker.

- Hvis man havner i medias søkelys kan også gamle artikler plutselig igjen bli mer aktuelle, også i søkemotoren. Med mindre avisen fjerner artikkelen er det ingen garanti for at det ikke skjer, sier han.

Skeptisk

Bransjekollega Roar Eriksen i konsulentselskapet Red Performance er mer skeptisk til Negativomtale.no. Selv har han jobbet i Google og har i mange år vært kjent som en av landets mest erfarne eksperter på søkemotoroptimalisering og håndtering av digitalt omdømme.

Feil SEO kan ødelegge en merkevare digitalt, advarer ekspert Roar Eriksen.
Feil SEO kan ødelegge en merkevare digitalt, advarer ekspert Roar Eriksen.

- Jeg stusser over begrepsbruken deres om “å fjerne innhold”. Det går ikke an å fjerne noe fra Google med mindre den aktuelle nettsiden presenterer en 404-feilkode eller lignende, sier Eriksen.

- Jeg er også usikker på hvilke metoder de benytter seg av. Den eneste effektive metoden for å pushe egne nettsider i søkemotorene er med aggressiv lenkebygging. De er heller ikke medlem av bransjeorganisasjonen Bra Søk, som jeg mener alle som jobber med dette i Norge bør være. Da er man forpliktet til å følge retningslinjene til Google. Hvis man gjør SEO feil kan man risikerer å ødelegge en hel merkevare digitalt, advarer han.

Få kunder

Overfor Aftenposten sier Negativomtale.nos Isabell Dahl at de har fått hele 600 prisforespørsler fra interesserte. Antallet faktiske kunder er imidlertid langt lavere. Kun en håndfull siden starten ved årsskiftet.

- Hvor mange oppdrag har dere utført?

- Jeg har ikke nøyaktig tall i hodet, men det er i hvert fall fem stykker. Flere er i ferd med å bli ferdigstilt, sier hun til digi.no.

Dahl ønsker ikke å avsløre hvilke kunder det er snakk om.

- Har dere fått noen negative tilbakemeldinger på virksomheten dere driver?

- Ja, hvis du leser artikkelen til Aftenposten, så er det bare å kikke på kommentarene der. Vi vet at vi driver med noe som kanskje ikke er populært blant alle, men vi ønsker å ivareta interessene til kundene våre og gjøre en god jobb.

- Ikke varig

Googles norgessjef Jan Grønbech ønsker ikke å kommentere SEO-teknikker, men sier til digi.no at Google jobber kontinuerlig med å gi mest mulig relevant informasjon til brukerne.

- Hvis det betyr at en ny Facebook-side for bedrift X blir oppfattet som mer relevant enn en gammel artikkel om bedriften i digi.no fra 2003, ja så kommer den høyere opp, påpeker Grønbech.

Han tviler derimot på at manipulering av trefflistene gir noe varig resultat. Det grunngir han med at Google fortløpende justerer sin hemmelige søkealgoritme, med i snitt halvannen endring hver dag.

Grønbech påpeker også at Google lett oppdager det han kaller uærlige triks, hvis noen skulle forsøke å jukse seg oppover i trefflistene.

Metoder som faller under begrepet «black hat SEO» er uglesett av Google. På generelt grunnlag sier Grønbech at kunstige lenkefarmer, hvit tekst på hvit bakgrunn og «andre påfunn fra 90-tallet» er ting de fanger opp.

Har dårlig omtale selv

Ironisk nok er Negativomtale.no selv belemret med tilfeller av negativ omtale høyt oppe i søkemotorene. For eksempel blir selskapet beskyldt for spamming.

- Har dere vurdert å ta deres egen medisin?

- Vi har diskutert dette imellom oss, men har hatt veldig mye å gjøre i det siste. Nå har vi bestemt oss for å komme igang med dette, en gang for alle. Det er bare å følge med, avslutter Isabell Dahl.

    Les også:

Til toppen