Hun skal være SOLa di

Når Tine Skarland nå blir redaktør i Scandinavia Online "på ordentlig", overtar hun en jobb som allerede har slitt ut mange redaksjonelle kapasiteter.

Tine Skarland har vært konstituert redaktør i Scandinavia Online (SOL) siden Per Borglund sa opp sin stilling for å gå til Schibsteds gratisavis Avis1. I forrige uke ble hun ansatt som redaktør.

I desember i fjor sa SOL-redaktør Per Borglund opp sin stilling, og i februar ble ytterligere fire journalister hentet inn til gratisavisen til Schibsted. Tine Skarland ble da konstituert redaktør i SOL, og i forrige uke ble hun ansatt som redaktør.

Skarland har nå løst desk-kabalen. De fire som jobber på SOL-desken nå er Erlend G. Simonsen, Stein Vegusdal, Erich Nøkling, og Toril Haugen. Haugen skal om kort tid over til Avis1, og erstattes da av Erland Flaten.

I tillegg skal det ansettes en ny som sannsynligvis blir desk-ansvarlig. Skarland vet ikke ennå hvem dette blir. - Det er mulig vi løser dette gjennom en intern kabal, sier hun.

Ved siden av å være desk-ansvarlig har Skarland drevet med design, partneroppfølging og daglig drift.

- Det er mye nå, og det skal bli godt å få styrket desken, sier hun.

For at de nåværende desk-journalistene skal få gjøre litt annet enn å bare deske partnernes stoff, skal det satses mer på å styrke partnerstoffet med interaktivitet og brukerstyrt innhold, ifølge Skarland. - Vi har erfart at brukerne liker å delta selv.

SOL har den siste tiden etablert to nye tema-kanaler; jobb & karrière og mobil & tele. - Vi har ingen planer om flere kanaler foreløpig, men jeg ser at vi har flere udekte områder. For eksempel kvinner og ung, forteller Skarland.

- Hva er motivasjonen bak å fremskaffe godt innhold når dere ikke greier å selge annonser på alle sidevisningene?

- Annonsemarkedet har ikke vokst i takt med brukerne. Vi har god erfaring med den siste tids salg av kampanjer samt salg av søkeord på Kvasir, og det er en begynnende trend at annonsørene nå annonserer i spesifikke kanaler, og ikke bare er opptatt av forsiden.

- Hva slags leder blir du?

- Jeg har ikke så lang erfaring som leder. Jeg er "en på gølvet", jobber mye selv og ser en fordel i at jeg kjenner både SOLs produkter og medarbeiderne godt.

Skarland vil ikke bli oppfattet som "sjefete". Hun foretrekker fortløpende dialog med de andre istedenfor en medarbeidersamtale en gang i året.

Oppslagstallene på SOL-forsiden har vært stabile den siste tiden, og ligget mellom 360.000 og 370.000 sidevisninger i døgnet. De siste to ukene derimot, har tallet ligget på 450.000 sidevisninger.

- Det er et realt og gledelig hopp, og vi har ikke fått klarlagt alle årsakene ennå, sier Skarland.

Til toppen