TELEKOM

Hun vil kutte kobberet

Telenor ha kundene over på fiber eller mobil.

Telenors norske sjef, Berit Svendsen, er ikke interessert i å betale for vedlikehold av et aldrende kobbernett. Nå varsler hun utfasing.
Telenors norske sjef, Berit Svendsen, er ikke interessert i å betale for vedlikehold av et aldrende kobbernett. Nå varsler hun utfasing. Bilde: Marius Jørgenrud
9. mai 2012 - 08:35

Telenors inntekter fra fasttelefoninettet har falt med 400 millioner kroner det siste året, og ifølge Finansavisen jobber selskapet mot å fase ut den gamle teknologien.

– Vi har store faste kostnader knyttet til fastnettet og begynner å få en stordriftsulempe. Det er en entydig industriutvikling. Fasttelefonien fortsetter å krympe, sier Berit Svendsen til avisen. Hun leder Telenors norske satsning.

Til avisen trekker hun frem Svalbard, der fasttelefoni ikke lengre tilbys som produkt. Der får kundene tilbud om mobil eller fiber. Svendsen varslet at kobernettet står for fall, men det er ikke noen automatikk i kobberdøden vil komme til bygda først. Men:

– Vi må differensiere geografisk. I deler av landet har vi et dårlig kobbernett som er kostbart å vedlikeholde, sier Svendsen til avisen. Men Telenors toppsjef, Jon Fredrik Baksaas freder internett via kobber.

– Fastnettet vil jo ligge der som underliggende bærer for alle basestasjoner, og vil levere internett-tilgang i mange, mange år fremover. Men selve telefonidelen av fastnettet blir mindre og mindre viktig, sier Baksaas til Finansavisen.

I februar meldte digi.no at TeliaSonera allerede har startet å rive ned deler av kobbernettet. derblir hele 100.000 kunder berørt ved at de mister bredbåndstilknytningen ved at telestolper blir revet ned til fordel for mobil og fiber.

Den gangen sa kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, Kristin Tønnessen, følgende om saken til digi.no:

– Når det gjelder kobber, så er vi i en utredningsfase hvor vi blant annet vurderer mulighetene for å erstatte kobber med annen teknologi, som fiber og/eller mobil, i områder med få aksesser, opplyste Tønnessen. Hun opplyste at Telenor ville gjøre ferdig sine vurderinger om dette innen første halvår i år.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.