IT-NORGE

Hva er god webdesign?

Brukerekspert Mona Sverrbo Halland demonstrerer hva som skal til for å lykkes på nett.

21. mars 2009 - 08:52

Å lage gode nettsider er ingen enkel oppgave og mange har sterke meninger om hva som skal være med av innhold. Selv om det ikke er noen fasitsvar er det opplagte elementer man må styre unna, mener selskapet Netlife Research som har spesialisert seg på å designe nettsider.

Flere tusen personer for ulike kjente og mindre kjente norske nettsider er blitt testet.

- Den største feilen vi ser går igjen er nyhetssyken, sier senior informasjonsarkitekt Mona Sverrbo Halland i Netlife Research til digi.no.

80/20-regelene gjelder også for innhold. 80 prosent av brukerne er interessert i 20 prosent av stoffet. Dersom nyheter ikke er kjerneområdet, bør man holde seg langt unna, mener Halland. Bedrifter bør spørre seg selv om hvilken praktisk nytteverdi der har, hvor ofte blir de lest og hvor mye ressurser brukes til å få det produsert. Nyheter er først og fremst for nettaviser.

På digitv demonstrerer hun hva som fungerer og hva som er uheldig samtidig som hun gir råd om hvordan man kan lage de gode nettsidene.

Halland er utdannet psykolog og startet sin karriere med å kartlegge menneskelige feilhandlinger på oljeplattformer og samspillet mellom mennesker og maskin.

Fra 1999 har hun jobber som brukervennlighetsekspert og nå senior informasjonsarkitekt hos Netlife Research.

Store Norske på nett, IF, Nav og Statens Kartverk er blant de nettsider som får kritikk. For mye nyheter, dårlige søkefunksjoner, treff i artikler uten innhold, manglende krysslenking, kryptiske forkortelser, irrelevante treff, illustrasjoner som ikke har noe med kjernevirksomheten å gjøre og forstyrrende blinkende bannerannonser er blant de typiske feilene som går igjen.

Går man inn på NAV vil vi vite noe om vår pensjon eller jobbmuligheter. Ikke nyheter om begrenset eksportstøtte.

Mange går i fellen og lager mange innganger og uinteressant info, men har ikke fokus på selve kjerneproduktet. Istedet skryter bedriften navlebeskuende av sin organisasjon.

Storebrand, Finansforbundet og Vinmonopolet blir på den annen side framhevet som stjerneeksempler.

Riktignok har også Finansforbundet nyheter, men de ligger ryddig under tjenestene som har fått topplassering og er kjerneområdet. Portalen har ingen intetsigende pyntebilder og bruker heller grafiske virkemidler til å designe innhold og innganger.

Tips gjerne hva du som bruker har erfart fungerer på nett.

Last ned som mp3-fil (59 585 kB)

Her kan du laste ned episoden:

Se siste episode av digi-TV øverst i artikkelen, eller kos deg med en av våre tidligere innslag:

  1. Internet Explorer 8 beta 2 og første beta av Google Chrome

  2. IPv6

  3. OpenOffice.org 3.0

  4. Fødselsnummeret

  5. Kan du bli rik som iPhone-utvikler?.

  6. Hva skjer med IT-jobbene?

  7. IT-språket

  8. PiratXP utfordrer Windows

  9. Slipp data fri

  10. Se hva som skiller Windows 7 fra Vista

  11. Her er nettmafiaens verste fiende

  12. Slik nektes konkurrentene innpass på iPhone

  13. Slik skal Android og Opera slå iPhone

  14. Dette MÅ du vite om nettskyen

  15. Uknuselig mobil i kaffekoppen

  16. Slik kjører digi.no på friprog-systemer

  17. Hva er Creative Commons?

  18. Ingen nordmann har gjort mer for weben

  19. Dette må du vite hvis du blir oppsagt

  20. Slik virker Microsoft-bordet

  21. IE8 fjerner behovet for IE6 i bedriftene

  22. Slik-blir-du-kvitt-musearmen
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.