Hva er poenget med en IT-avdeling?

Eksistensielle problemer preger en Forrester-rapport om konvergent infrastruktur.

Analyseselskapet Forrester Research har nylig publisert en oppdatert utgave av en utredning om ulike leverandørers produkttilbud innen konvergent infrastruktur, det vil si infrastruktur lagt opp med tanke på å samle og behandle under ett de tre grunnleggende ressursene regnekraft, lagring og nettverk. Tittelen på rapporten er et spørsmål: Are Converged Infrastructures Good For IT? Forrester selger den for 499 dollar.

Rapporten er langt mer enn en sammenliknende vurdering av blant annet Cisco UCS, Dell AIM, IBM BOFM/VFM og CloudBurst, HP CloudSystem og AppSystems, Dell vStart, Oracle Exadata og Exalogic, eller VCE Vblock (et samarbeid mellom VMware, EMC og Cisco), samtidig som disse sidene i rapporten gir en enestående oversikt over et mangfoldig landskap. Også andre produkter gjennomgås.

Det viktigste ved rapporten er det eksistensielle spørsmålet som den teknologiske gjennomgangen munner ut i: Hva er poenget med en IT-avdeling?

Grunnlaget for å stille spørsmålet, er at virtualisering og automatisering peker mot alternative måter å organisere utvikling og drift av interne og eksterne IT-tjenester. I et avsnitt med tittelen «Slutt å mekke infrastruktur, og sats heller på det som tjener forretningen» («Stop tinkering with infrastructure, and focus on raising business value») kommer rapporten med en rekke tankevekkende ideer.

Hele rapporten bygger opp om denne anbefalingen. Gjennomgangen av de ulike produktene for konvergent infrastruktur påviser hvor lite sannsynlig det er at en IT-avdeling på egen hånd skal kunne oppnå en tilsvarende effektiv konvergens uten å legge inn en overdreven mengde tid og ressurser for å oppfinne hjulet på nytt.

Det har vært en tid for alt. Det var en tid da det kunne lønne seg å sette sammen sine egne pc-er. Det var en tid da det kunne lønne seg å sette sammen sine egne servere. Det er i ferd med å bli ulønnsomt å snekre sin egen infrastruktur.

– De integrerte løsningene er et skritt i riktig retning. De tilbyr høyere ordens infrastruktur slik at du slipper å lage det selv. De fjerner den unødvendige kunsten å snekre egne stack. Joda, du avstår en viss kontroll og noe evne til å bruke komponenter du kjenner godt og elsker. Men verdien på lang sikt ligger ikke i å måtte feilsøke alt mulig hver for seg, heter det i rapporten.

Rapporten stiller spørsmålet: Utgjør disse løsningene og denne trenden en trussel mot infrastrukturarkitekten? Forrester svarer slik:

– Kanskje, dersom du ser på din verdi overfor organisasjonen som den som kan gjøre skreddersøm av uensartede deler. Men det tilfører forretningen større verdier å gjøre seg til arkitekten bak prosesser og løsninger som gir raskere, rimeligere og mer fleksibel vekst.

Rådet er å se på produktene for konvergent infrastruktur – med alle iboende mangler som rapporten også gir innsikt i – som verktøy for å trekke IT-avdelingen opp i verdiskapningen. Å slippe å tilpasse skruer og muttere vil frigi ressurser. IT-leverandørene er flinkere med skruer og muttere enn deg og resten av IT-avdelingen din. Men de kommer til kort i det som virkelig teller: Forstå forretningens behov, forbedre prosessene og rasjonalisere og konsolidere selve IT-arbeidet.

– Bruk tiden din på å fornye forretningens teknologiske løsninger framfor å feilsøke de teknologiske komponentene, heter det til slutt.

De konkrete anbefalingene i rapporten har som utgangspunkt en erkjennelse av at teknologi bare er en del av løsningen. Som i det aller meste, dreier det seg om å få medarbeidere til å tenke og arbeide kreativt og trekke lasset sammen i samsvar med mulighetene gitt av den pågående teknologiske utviklingen. Punktvis kan rådene angis slik:

  • Sats på grunnleggende konvergent infrastruktur, selv om man ikke ser for seg en intern nettsky eller plattform for sammensatte tjenester. Det sparer kabling, gjør utrulling mer effektivt og forenkler driften.
  • Hele avdelingen må være innstilt på at standardisering, virtualisering og automatisering er veien å gå.
  • Ikke tro at du har noe å tjene på å plukke pakkeløsningene fra hverandre og snekre dem sammen igjen med egne tilpasninger.
  • Vurder å sette ut visse oppgaver til andre.
Til toppen