Hva vil Google egentlig med Chrome?

Google utfordrer IE8, men det er nok bare de allierte nettleserne Opera og Firefox som vil merke konkurransen.

Selv om Google har «Don't be evil» som mantra, så er det snakk om et kommersielt selskap som skal tjene penger. Det er ikke alltid lett å se hvordan dette skal skje, fordi det meste av det selskapet lanserer er gratis for brukerne. Men Google opererer helt klart med en langsiktig strategi bak det meste av det selskapet gjør.

I dag kom Google med en betaversjon av nettleseren Chrome. Dette skjer få dager etter at Microsoft kom med Internet Explorer 8 beta 2. Om dette er gjort med hensikt, er vanskelig å si, men det omtrentlige utgivelsestidspunktet for IE8 beta 2 har vært kjent lenge.

De to nettleserne har flere felles trekk. Det viktigste er at begge kjører hver enkelt fane som en separat prosess, noe som gjør at en krasj eller heng i en fane ikke stopper bruken av resten av nettleseren. Dette åpner også for mer effektiv gjenbruk av minnet enn det som er tilfellet i dagens nettlesere.

Google oppgir, i tegneserieheftet selskapet har utgitt om Chrome, flere grunner til å lage en egen nettleser. Google satser i stor grad på webbaserte applikasjoner og mener at stabiliteten til dagens nettlesere generelt er for dårlig. Det samme mener selskapet om JavaScript-ytelsen og sikkerheten.

Dette er selvfølgelig gode grunner til å lage noe helt nytt. Riktignok er presentasjonsmotoren i Chrome basert på Webkit, som blant annet Apples Safari benytter, men ellers skal nettleseren være laget fra bunnen av og tilpasset dagens utfordringer. Chrome er basert på åpen kildekode, slik at Googles nyvinninger kan komme flere av konkurrentene til gode. Men Google kunne også ha brukt de samme ressursene på å støtte de etablerte nettleserleverandørene, inkludert Mozilla, Opera og Webkit, direkte.

Et hvert nytt produkt vil kunne være en konkurrent til de etablerte på markedet. Det kommer også Chrome til å være. Med Googles dominans innen websøk har selskapet også enorme muligheter til å markedsføre sitt eget produkt. Spørsmålet er hvilke nettlesere som vil tape markedsandeler og inntekter på grunn av Chrome.

For både Firefox og Opera er det integrerte søkefeltet i nettleserne svært gode inntektskilder, kanskje blant de viktigste for utgiverselskapene. Tap av markedsandeler til Chrome vil gi lavere inntekter til disse selskapene, samtidig som at Google sparer penger.

Som jeg tidligere har skrevet, tror jeg at Internet Explorer 8 blir bra nok til at mengden av brukere som ser etter en alternativ nettleser, vil reduseres kraftig. Dette tror jeg også vil gjelde etter at Chrome har blitt lansert.

Det er flere grunner til at nettlesere som Opera og Firefox tross alt ikke har større markedsandeler enn de har i dag.

Blant privatbrukerne skyldes det først og fremst mangel på kunnskap og interesse. Internet Explorer, selv versjon 6, fungerer godt nok til å lese VG Nett eller å betale regningene. For mange er det det eneste nettleseren benyttes til. Da er motivasjonen for å finne bedre alternativer svært liten. Mange vet heller ikke at det finnes alternativer.

For de fleste bedrifter er nok kunnskapen på plass, men tidligere investeringer og manglende behov for å fornye seg, gjør at man ikke ser noen grunn til å skifte ut nettleseren.

Det finnes også mange brukere av Internet Explorer som faktisk synes dette er den beste nettleseren, også etter å ha testet alternativene.

Den siste gruppen er IE-brukerne som ønsker seg noe annet enn IE, men som foreløpig ikke har tatt skrittet over. Men med den kommende lanseringen av IE8 blir nok denne gruppen langt mindre enn i dag.

Så hvilke nettlesere er det Google Chrome først og fremst vil utfordre? Jo, det er dagens konkurrenter til Internet Explorer. Man får altså et nytt alternativ, som drives fram av et selskap med svært store ressurser. Samtidig vil dette alternativet trolig føre til reduserte inntekter for flere av de øvrige alternativene.

Det som er helt sikkert, er at Google med Chrome ønsker å beholde en større bit av inntektsstrømmen enn det selskapet har i dag, samt muligheter til å lage enda bedre webbaserte tjenester som Chrome-brukerne får størst glede av.

Brukeropplevelsen har mye å si, og Googles tjenester er svært viktige for mange. En nettleser som håndterer disse og andre tjenester lynraskt, kan sette Google i førersetet også på dette området, til tross for at flere av konkurrentene forholdsvis enkelt kan kopiere mye av funksjonaliteten til Chrome ved å ta i bruk den samme kildekoden. Spørsmålet er om brukerne er villige til å vente på dette.

    Les også:

Til ComputerSweden sier Maria Göth, PR-sjef for Google i Sverige, at Chrome blir gjort allment tilgjengelig klokken 21 i kveld.

Til toppen