Hver tiende nordmann bruker Notes

Ifølge administrerende direktør i Lotus Norge, Bjørn Nordby, bruker 400.000 nordmenn nå Notes. Enten er det en overdrivelse, eller så er hver tiende person du møter på Karl Johan, - barn, voksne og gamle inkludert - en Notes-bruker.

Tallene er imidlertid hentet fra IDC som har gjort en europeisk undersøkelse. Ifølge IDC er penetrasjonen omtrent den samme, endog høyere, i Sverige - der er det en million brukere.

Nordby ble hentet til stillingen som administrerende direktør i Lotus i februar, og har i overkant av et halvt år bak seg. Han var tidligere toppsjef i Arrow Electronics, hvor han fikk selskapet fra null til den tredje største i det norske markedet i løpet av tre år. Alt skulle ligge til rette for at medvinden Lotus seiler i skal bli en medvind også for ham.

- Vi har ikke tapt en eneste case siden jeg kom inn, sier han. Vi vinner alltid når det er snakk om store strategiske satsninger, men vi taper ofte for Microsoft når kunden er ute etter et mail-system.

Lotus har 17 av de 20 største selskapene i Norge på kundelisten. De eneste som mangler av de store er Kværner, Esso og NKL. - En utfordring, sier Nordby.

Produktet Notes er et klart "corporate"-produkt, men ambisjonen både hos Lotus og hos partnerne er i større grad å få det inn i mellomstore og små bedrifter. I den rekkefølgen.

Ifølge en annen undersøkelse fra IDC som Norby henviser til, er veksten i programvaremarkedet god og solid. Norske bedrifter bruker stadig mer penger på programvare. I 1995 brukte de 12.075 kroner per arbeidstaker. I 1998 blir det 16.275 kroner. Veksten fra år til år ligger mellom 10 og 15 prosent. Lotus vokste 48 prosent ifjor, og regner med å vokse med 40 prosent i år.

- Men ta med at det er et svært konservativt anslag, poengterer Nordby til digi.no.

Til toppen