Hver tiende nye PC har problemer

PC-produsentene sliter med kvaliteten - hver tiende danske klager over sitt nye PC-kjøp.

Den danske Forbrukerombudet, Forbrugerstyrelsen, påstår i sin årsrapport Forbrugerredegørelse 2004, at så mye som hver tiende nyinnkjøpte PC har problemer. Siden 1994 er antallet klager steget med 266 prosent, og det er spesielt nye PCer, løse deler, brukerstøtte og reparasjoner som det klages over.

Det er alvorlige anklager mot PC-bransjen som presses av små marginer og krav til høyt tempo.

- Det er ekstremt mange saker på dette området, og forbrukerne har store problemer med å komme gjennom med sine klager, sier jurist Anette Høyrup i Forbrugerrådet til den danske avisen Politiken.

Det er to års reklamasjonsrett på IT-utstyr, men ifølge den danske kjøpsloven er det forbrukeren som skal bevise om det er noe galt med utstyret. Det er det kun de færreste som har kompetanse til. I tillegg krever forhandlere et gebyr på mellom 300 til 800 kroner for i det hele tatt å ta stilling til feilen.

For å straffe aktører som ikke følger opp innklagde saker, har Forbrugerstyrelsen opprettet hjemmeside på firmatjek.dk, der de virksomheter som ikke etterlever Forbrugernævnets avgjørelser, blir omtalt.

Til toppen