KORTNYTT

Hver tiende ungdom sender SMS til TV

Det er ungdommen som drar opp volumet av tekstmeldinger til debattprogrammer, viser ferske tall.

5. apr. 2006 - 09:43

Én av ti unge har sendt tekstmelding til debattprogrammer på TV, viser en undersøkelse gjennomført av NTNU-forsker Berit Skog.

I februar gjennomførte Berit Skog, som er førsteamanuensis ved NTNU i Trondheim, en undersøkelse blant 486 personer i alderen 15 til 24 år i Oslo og Stavanger.

Noen av funnene avsløer at 10 prosent av ungdommene hadde sendt tekstmelding til debatter på TV.

Prosentvis var det nesten like mange 15-åringer som 24-åringer som hadde sendt melding. Aktiviteten var størst blant 16- og 17-åringene, skriver Aftenposten.

Flere gutter enn jenter, 14 prosent av guttene og 7 prosent av jentene, hadde sendt melding til debattprogrammer på TV. Blant de spurte under 16 år hadde 19 prosent av guttene sendt melding, men bare 3 prosent av jentene hadde gjort det samme.

- Dette kan nok skyldes at temaene som tas opp i debattene, ikke oppleves som like engasjerende av de to kjønn, sier Skog.

De unge blir ikke fristet til å taste meldinger under politiske eller samfunnsaktuelle debatter. 10 prosent hadde sendt melding til debatter, mens 13 prosent hadde vært med på chatting som Svisj og Mess-tv.

TV 2s avstemninger i «Idol» er imidlertid mest pop. 9 prosent av 24-åringene, 27 prosent av 18- og 19-åringene, 24 prosent av 16- og 17-åringene og hele 41 prosent av 15-åringene har klare meninger om hvem som skal eller ikke skal gå videre i «Idol». (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.