Hver tredje bedrift vurderer IP-telefoni

Kostnadsbesparelser oppgis som viktigste grunn til at bedrifter nå vil gå over til IP-telefoni.

IP-telefoni er i ferd med å ta av for fullt - i hvertfall blant de største bedriftene. Ifølge en undersøkelse gjennomført av JCL Kommunikasjon på oppdrag fra IPnett vurderer tre av ti store bedrifter å ta i bruk IP-telefoni. Av disse planlegger 37 prosent å implementere teknologien i løpet av ett år.

Undersøkelsen omfatter Norges 500 største selskaper, hvorav IT-ansvarlig i 200 av bedriftene er intervjuet per telefon. Halvparten av selskapene har flere enn 500 ansatte. Til sammen utgjør Norges 500 største bedrifter mer enn 600.000 årsverk.

35 prosent av Norges 500 største bedrifter vurderer å ta i bruk IP-telefoni, mens 17 prosent allerede benytter teknologien i større eller mindre grad.

Også på privatmarkedet har tjenesten tatt av. Telio har allerede 16.000 ip-telefonikunder i det norske privatmarkedet og målet deres er 50.000 kunder i inneværende år.

    Les også:

— Målbare gevinster i form av lavere kostnader er en vesentlig årsak til å ta i bruk IP-telefoni. Når mennesker i stadig større grad møter IP-telefoni både i private og profesjonelle sammenhenger og blir kjent med at løsningen er driftssikkert og enkelt, vil utviklingen gå enda raskere, mener Knut Arne Nygård, avdelingsleder for forretningsutvikling i IPnett.

43 prosent av selskapene oppgir kostnadsbesparelser som viktigste grunn til å gå over til IP-telefoni, men også organisasjonsmessige og tekniske fordeler utmerker seg som viktige årsaker.

IPnett mener likevel at utviklingen for bedriftene på sikt ikke bare vil være drevet av kostnadsbesparelser på tellerskritt, men helt nye muligheter for kommunikasjon mellom medarbeidere og mot kunder.

Telenor har mistet rundt 500.000 fastabonnenter siden 1997. Utviklingen har i utgangspunktet vært drevet av overgang til mobiltelefoni, men kan framover tvinges fra av av konkurransedyktige tilbydere av IP-telefoni.

- Folk vil ikke fortsette å betale for å ha en telefonlinje, når de har en bredbåndslinje med 20 ganger så stor kapasitet ved siden av. Derfor kommer IP-telefoni raskt inn i markedet, sier Nygård.

Han mener at IP-basert kommunikasjon åpner for en ny kommunikasjonshverdag der telefoni kun er en del av tilbudet.

Gjennom tjenester for øyeblikksmeldinger (instant messaging), som Microsofts msn, får brukeren mulighet til å kommunisere både via IP-telefoni, epost, øyeblikksmeldinger, videokonferanser og fildeling samtidig.

Til toppen