BEDRIFTSTEKNOLOGI

Hvert 24. sekund selges en mobiltelefon i Norge

Første halvår ble det i snitt solgt 150 mobiltelefoner i timen, hele døgnet, alle dager. Dette tilsvarer en ny mobiltelefon over disk hvert 24. sekund. Salgstallene overrasker bransjefolk.

Frode Eriksen
14. sep. 1999 - 12:34

Informasjonssjef i Elektronikkbransjens Servicekontor (EBS), Erik Andersen, sier til digi.no at salget av nye mobiltelefoner har overrasket bransjen hvert år. Salget første halvår ligger nær 650.000 mobiltelefoner.

Dette fører til at Andersen skrur opp salgsprognosene for året sett under ett med 300.000 terminaler til et sted mellom 1,1 millioner og 1,2 millioner solgte mobiltelefoner.

- I fjor ble det solgt 805.000 mobiltelefoner i Norge, og i år regnet vi ved årets inngang med at salget ville ligge på mellom 800.000 og 900.000 telefoner. Men hvert år blir vi lurt av økende salg, sier Andersen.

EBS regnet tidligere med at salget i år 2000 ville ende på 950.000, men allerede nå kan dette målet være nådd.

Den sterke salgsveksten av mobiltelefoner burde imidlertid ikke være noe problem for mobilbransjen. Økt salg er gull verdt. EBS har tidligere regnet med at en gjennomsnittlig pris per mobiltelefon inkludert subsidier fra mobiloperatørene ligger på vel 2500 kroner. Dersom det blir solgt 1,2 millioner mobiltelefoner i år, vil verdien av dette markedet over disk være verdt tre milliarder kroner, eller en vekst på vel én milliard kroner fra 1998.

- Det er skummelt å tenke på mobilsalget, når en for eksempel sammenlikner det med radiosalget. I år regner bransjen med at det totale radiosalget vil ende på rundt 800.000. - Dermed kan det i løpet av året bli solgt halvannen gang så mange mobiltelefoner som radioer, sier Andersen.

Han sier at mye av salget kommer av sterk vekst i kontantkortsalget til mobiloperatørene, men samtidig erfarer bransjen også at en stadig større del av salget er mobilbrukere som vil kjøpe nyere og bedre mobiltelefoner. I år vil 60 prosent av mobilsalget bli erstatningssalg om salget i første halvår gjentas i andre halvår.

Andersen tror likevel at salget før eller senere vil slakke av, selv om veksten de siste årene stadig har overrasket.

- I år trodde jeg at toppen ville være nådd med én million mobiltelefoner, men nå ser det ut til at det blir mer. Hva da med 1,2 millioner spør Andersen, som sier at dette nå blir ren gjetning.

Han sier at salget i for eksempel ungdomssegmentet likner på merkevaresalget en ser innenfor andre bransjer til ungdom, der poenget er hvilken telefon du har, ikke at den fungerer.

Elkjøp står for rundt 20 prosent av salget av mobiltelefoner i Norge, og informasjonsdirektør, Erling Thune, bekrefter trenden med økt salgsvekst, uten å ville spesifisere dette med konkrete tall.

- Dragerne i markedet er kontantpakkene, sier han.

Thune forventer at ny teknologi som øker båndbredden på mobiltelefoni, som WAP og GPRS, vil føre til at utskiftingshastigheten på eldre terminaler vil øke, noe som igjen vil øke salget av mobiltelefoner.

- Når mobiltelefonen blir en betalingsterminal i kombinasjon med Internett, vil dagens telefoner bli avleggse og byttet ut med mer moderne telefoner.

Han tror også nye mobilaktører vil bidra til økt salg, og Elkjøp har selv nylig kjøpt 22,5 prosent av aksjene i teleselskapet Sense Communications International, som ventelig vil komme med egne mobilprodukter i løpet av et års tid - deriblant i Elkjøp-butikkene.

Thune tror at også dette vil komme forbrukerne til gode.

Her er regnestykket:
Elektronikkbransjens Servicekontor regner med at det i år blir solgt i underkant av 1,2 millioner mobiltelefoner.

I første halvår er det solgt nær 650.000 telefoner.

Dette deles på antall døgn i første halvår, som er 182,5.

Dette gir 3561,6 telefoner solgt per døgn.

Når dette deles på 24 timer gir dette 148,4 telefoner per time.

Når dette deles på 60 minutter blir resultatet 2,47.

60 sekunder deles på 2,47 gir dette 24 sekunder.

Altså; en mobil hvert 24. sekund.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.