(Bilde: )

Intility

Hvert år øker Oslo-selskapet omsetningen sin med rundt 30 millioner kroner

Det blir det flere jobber av.

OSLO, GAMLEBYEN (digi.no): Den norske skyleverandøren Intility fortsetter å vokse.

Siden 2010 har selskapet økt omsetningen sin med rundt 30-40 millioner kroner hvert år, ifølge Proff.no.

– Vi fortsetter på en måte den positive utviklingen i 2015. Vi er også veldig fornøyd med å kunne gjøre investeringene vi opplever å gjøre om dagen, sier administrerende direktør, Andreas Hisdal, i Intility til digi.no.

Det blir det nyansettelser av. Bare i fjor har omtrent 60 nye ansatte funnet veien til det moderne kontorbygget i Gamlebyen i Oslo, opplyser Hisdal.

Bygger ut lokalene

Bare et steinkast fra Barcode har skyleverandøren nå snart fire fulle etasjer å boltre seg på.

– Foreløpig har vi de to øverste etasjene, men vi jobber med å pusse opp de to nederste etasjene nå og kommer til å flytte inn der så fort de er klare.

Har du fått med deg at selskapet scorer godt på internasjonal liste? Norsk IT-bedrift er blitt verdensledende

Selv om selskapet skaper nye arbeidsplasser, forsvinner andre jobber med i dragsuget når skyleverandøren tar over funksjonene til IT-avdelingene i mange små og mellomstore bedrifter landet rundt.

– Hva tenker dere om det?

– Teknologi er i ferd med å bli den viktigste funksjonen til veldig mange selskaper. På en måte frigir vi IT-kompetanse fra de kjedelige driftsoppgavene. Det gjør at disse medarbeiderene får jobbe med viktigere ting enn drift. IT-avdelinger som leverer nye løsninger internt bidrar til en mer positiv utvikling for bedriftene. Dette er også mer givende oppgaver for disse funksjonene enn å drifte interne tjenester som active directory og epostservere, sier han.

Analyserer alle logger kontinuerlig

Kjernevirksomheten til Intility er nemlig å selge IT-infrastrukturtjenester til virksomheter. Ruter, Arbeiderpartiet, Budstikka og forsikringsselskapet Skuld står alle på kundelisten. Den største kunden per i dag er BDO som har rundt 1 500 ansatte.

Intility leverer virtualisert serverkapasitet, kontorapplikasjoner, e-post, overvåking, helpdesk og sikkerhet.

– Vi er en fulltjenesteleverandør, og leverer ikke bare helpdesk til et firma, og serverdrift til et annet. Dette er tjenester som inngår i pakker som vi skreddersyr for hver enkelt bedrift.

For å sikre seg at den daglige driften går så smertefritt som mulig, har Intility investert i en analyseplattform.

– Splunk er en plattform som analyserer loggdata fra applikasjoner, maskinvare og infrastruktur. Den går igjennom millioner av loggfiler kontinuerlig. Det gjør teknikerne våre bedre rustet til å løse problemer før de oppstår, sier Hisdal.

Administrerende direktør, Andreas Hisdal, i Intility sier at veksten i selskapet også fortsatte i 2015. Foto: Martin Braathen Røise Bilde:

15 000 medarbeidere serves

Men selv om selskapet står for den daglige driften av over 15 000 medarbeidere og 500 bedrifter, er de langt unna å nå et tak kapasitetsmessig.

– Den tekniske kapasiteten vår er tilnærmet ubegrenset i forhold til å videreutvikle data og applikasjoner. Det å bygge avdelinger med spesialkompetanse på Intility er det som tar tid. Vi er derfor opptatt av å ikke ta på oss så mange kunder at det går utover den kundegruppen vi allerede har, sier han.

Selskapet har også utviklet sin egen overvåkingsplattform. Der kan kunder følge med på hvor mye kapasitet de har tilgjengelig. Hvor stor er lasten på serverne? Hvor mye diskkapasitet er ledig? Alle de virtuelle serverne overvåkes sentralt hos Intility i et 3D-verktøy.

– Det gjør det enkelt for oss å se og isolere problemer når de oppstår. Det er hele tiden viktig å være i forkant, konstaterer den administrerende direktøren.

Hva skjer ved datakrasj?

Men hva skjer hvis datasenteret til skyleverandøren opplever en krasj?

Nylig opplevde det amerikanske skyselskapet Salesforce.com at datasenteret for en hel region gikk ned for telling. Kunder på Vestkysten av USA mistet flere timer med arbeid de hadde produsert i løpet av arbeidsdagen.

– Hvordan kan dere forsikre dere mot at det samme skjer kundene deres?

– Mange selskaper bygger dedikerte datasenterløsninger på egenhånd. De jobber med å skape redundans på nettverk og speile data. Det er tung kompleksitet og krever mye faglighet for å gjøre riktig. Disse selskapene får en ferdig produsert tjeneste når de migrerer til oss. Skulle begge datasentrene forsvinne fra jordens overflate, da må vi i så fall gjenopprette plattformmiljøet. Det er det skyen handler om, sier han og fortsetter:

– Ting kan dessverre gå galt om folk ikke gjør jobben sin. Selv de største aktørene kan oppleve feil. Det er viktig å ta innover seg. Det viktigste for oss er å være faglig sterke og sørge for at kundene kan stole på oss.

Til toppen