Hvert tredje kamera er digitalt

De dyreste og de billigste er de mest populære - ny statistikk viser at digitale kamera spiser stadig mer av markedet, men engangskamera har også eksplodert i popularitet.

Fotorådets statistikk for første halvår viser at hvert tredje fotoapparat som selges i Norge nå er digitalt. Av et samlet salg på 113.000 kameraer, var drøye 37.000 digitale. Den store andelen digitale kameraer har også gitt vekst i verdien av kamerasalget - vi har brukt 33 prosent mer penger på kameraer hittil i år enn samme periode i fjor, skriver rådet i en pressemelding.

Salgstallene for vanlige, "gammeldagse" analoge kameraer har falt med rundt 20 prosent i forhold til i fjor. Dette gjelder kameraer for alle filmtyper. APS-systemet er fortsatt det ledende, og utgjør 65 prosent av det analoge markedet mens 35 mm har rundt 35 prosent. Når det gjelder speilreflekskameraer eller systemkameraer, er imidlertid 35 mm suverent mest solgt. Mer enn 8 av 10 speilreflekskameraer er for 35 mm film.

Salget av engangskameraer har for lengst tatt helt av, og i år settes det nok en gang salgsrekord. - I første halvår ble det solgt over 276.000 engangskameraer i Norge. Dette er utrolige 45 prosent over rekordåret 2000, opplyser informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. - Vi hadde spådd en økning, men ikke i nærheten av dette. Det ser ut som om folk velger engangskamera til langt flere anledninger, både til fester, under og over vann, som barnekamera, ekstrakamera i bilen, og så videre. Salgsøkningen av engangskameraer viser også at folk er rimelig fornøyd med bildekvaliteten, selv om alle vel er klar over at bildekvaliteten ikke kan måle seg med et bra kompaktkamera. Økt tilgjengelighet er nok også en forklaring på det økende salget, mener han.

Til tross for det store salget av digitale kameraer, så holder filmsalget seg stabilt. Det er solgt ca. 4,5 millioner fargefilmer per 30. juni, inkludert de nevnte 276.000 engangskameraene. Etter hvert som digitale kameraer vil utgjøre en større del av kameraparken vil naturligvis filmsalget reduseres. I hvilken grad dette vil få innvirkning på antall kopierte bilder strides ekspertene noe om. Fotobransjen er tungt inne i det digitale kopimarkedet, for brukere som enten ikke vil eller gidder å skrive ut bildene selv, eller som krever lengre holdbarhet på bildene. - Kampen om dette markedet har bare så vidt begynt, tror Førsund. - I årene framover er jeg overbevist om at folk vil ta flere bilder. Utfordringen blir å sørge for at folk flest lager, bruker og bevarer mange nok av disse bildene. I en tid hvor det virker som stadig flere glemmer mer og mer, er bilder en verdifull minnekatalysator.

Til toppen