Hvitevare-kunder synes ikke pris er viktigst

Komplett startet med hvitevarer for tre uker og så langt har kundene sagt at lavest pris ikke er det viktigste.

Det finnes ingen Amazon.com i Norge som selger alle mulige typer varer på nett. Norske nettbutikker selger stort sett bare varer innen en kategori. Unntaket er nå Komplett.no som etter testing av litt forskjellige produkter for hjem og fritid for tre uker siden startet salg av hvitevarer.

digi.no tok kontakt med Komplett-sjef Eric Sandtrø for å høre om erfaringene så langt. Sandtrø vil ikke forteller noe om salgsvolum enda, men påpeker at selskapet valgte salgsstart i den roligste perioden av året.

- Vi la oppstarten til sommeren for å få å få en myk start. Dette er varer som krever en annen type logistikk enn de mindre og lettere IT-produktene vi ellers selger, forteller Sandtrø til digi.no.

Sandtrø forteller at kundene kjøper alle typer produkter, men prismessig er ikke kundene like fokusert på teknikk og funksjoner som de er når de kjøper IT-produkter. Det er mellomklasse-produktene, ikke de billigste eller de dyreste som selger.

Kompletts selgere har tatt en ekstra prat med kunder som har ringt inn og tilbakemeldingene er litt overraskende. For det er ikke lavest mulig pris kundene er mest opptatt av.

- Kundene fokuserer ikke så mye på prisen, det er mindre bry de er mest opptatt av. De vil få levert på døren og bli kvitt sine gamle vaskemaskin eller kjøleskap, noe Posten gjør at vi kan tilby, forteller Sandtrø.

En større andel av hvitevare-kundene velger finansering, forteller han.

Men det er klart at hvitevarer er en stor utfordring for IT-butikken som skal slåss mot langt med kjente hvitevare-kjeder som Elkjøp og Expert.

Det store spørsmålet er om IT-butikken Komplett klarer å gjøre seg kjent og lokke til seg andre grupper kunder enn IT-kundene.

- Vår vanlige kunde er en ung mann, men også slike flytter hjemmefra og skal ha hvitevarer. Men vi må også ha tak i kvinnene og Komplett er ikke kjent for hvitevarer, medgir Sandtrø.

Sandtrø har dog skaffet seg en nytt lite våpen som Elkjøp har hatt lenge. En ny knapp lar kunder hake av flere produkter og sammenligne dem funksjon for funksjon.

Til toppen