Hvor ble det av gevinsten?

Du må spørre deg selv hva du egentlig får igjen for alle IT-besparelsene.

I løpet av mine nærmere tjue år som IT- og næringslivsjournalist er det ett spørsmål jeg aldri har fått noe skikkelig svar på. Hver gang jeg er blitt presentert for en eller annen administrativ forbedring, et nytt IT-system eller en duppeditt av et eller annet slag hos en bedrift og spurt hva bedriften tjener eller sparer på å ta i bruk greiene, ja, da er det ikke en eneste en som har kunnet si noe meningsfylt.

Et poeng er selvsagt at det er taktisk lite smart å svare at "jo da, nå kan vi kvitte oss med både to og tre personer i regnskapsavdelingen, samtidig som vi halverer staben på lageret". Litt mindre vanskelig, like fullt helt uakseptabelt, er det å si noe sånt som at "ja, her regner jeg med at vi kommer til å få en omsetningsøkning på tre millioner, hvorav det nok vil bli igjen en halv million på bunnlinjen".

Svarene går snarere i retning av tåkeprat om "kvalitetshevning", "bedre arbeidshverdag" for de ansatte, "slipper å ansette flere", "kan ta unna for økning av arbeidsmengden" blablablabla

Disse ulne svarene, pluss en haug av lignende spørsmål jeg har stilt meg selv og andre etter å ha blitt presentert for et dusin "paradigmeskifter" og fire ganger så mange "revolusjonerende løsninger" i årenes løp, har gitt grobunn for det helt store spørsmålet, nemlig hvor blir av det av gevinsten?

Jeg snakker om gevinsten ved bruk av informasjonsteknologi i stort og smått, i hjemmene og i bedriftene, i forvaltningen og i skoleverket. Hva oppnår alle disse, kunder og brukere som de er, ved stadig å anskaffe IT-systemer, hele tiden oppgradere til de nyeste produktene og uavlatelig hige etter de mest tidsmessige løsningene?

Mange av nyvinningene dreier seg om (les: lover) tidsbesparelser. Men da bør vi vel for skams skyld spørre oss selv - hvis det da er slik at vi sparer tid - hva vi gjør med den tiden vi får til overs? Og for å ta den enda lenger; hvordan nyter vi effekten av "økt kvalitet på arbeidet", "ta unna for vekst" og "mer effektive rutiner"?

Det finnes sikkert et svar, et svar så komplisert at en eller annen en dag tar en doktorgrad på det (om det ikke allerede er skjedd). Den doktorgradsavhandlingen vil jeg i så fall gjerne lese. For dem som vil ha kortversjonen her og nå, sier jeg vær så god: Vinninga går opp i spinninga!

For undertegnede blir det mer og mer klart at hele den karusellen vi kaller "utvikling av informasjonsteknologi" er en eneste stor og meningsløs runddans det er umulig å bryte ut av. Definisjonen på hva som er gevinst forandrer seg hele tiden, om vi da i det hele tatt stopper opp for å tenke over den. Det å se seg tilbake, for ikke å snakke om å sette seg godt tilbake og nyte fordelene, ja, det er det samme som at man har ramlet av lasset.

Men sånn er det jo, vil folk si. Veien blir til mens du går, verden forandrer seg hele tiden, det går ikke an å stoppe opp. Nei vel, så gjør det ikke det. Det som går an, derimot, er å se hva historien forteller oss om andre "revolusjoner" av den typen mange er så glad i å dele historien inn i.

Ser vi på den industrielle revolusjon og de omveltningene den førte med seg, var det en utvikling som favnet rundt regnet to hundre år. På midten av det tjuende århundre sto den vestlige verden frem som sterkt industrialisert; motsetningene mellom klasser og arbeidere/kapitalister hadde manifestert seg politisk og demokratisk og det hele kulminerte med slutten av den annen verdenskrig.

Dermed var det vi, etterkrigsgenerasjonen, som fikk ta del i gevinsten. Tiden som kom førte med seg en enorm økning i materiell velstand, kortere arbeidstid og regulerte forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstager, et offentlig helsevesen av høy kvalitet, et ditto skole- og utdanningsvesen som favnet alle osv. osv. Vi som vokste opp i denne perioden, vi opplevde ikke bare å nyte gevinsten, nei, det var som om vi vant selveste førstepremien.

Hva da med innføring av informasjonsteknologi på alle plan i samfunnet, "informasjonsrevolusjonen"? Med all respekt for hva denne har ført med seg; så langt kan jeg ikke se at den har gitt oss noen gevinst som kommer i nærheten av den som etterkrigsgenerasjonen "vant" etter den industrielle revolusjon. Snarere finnes det mange negative ting å henge seg oppi, det kan jeg komme tilbake til ved en annen anledning.

Kanskje er det feil å sidestille "informasjonsrevolusjonen" med den industrielle revolusjon, kanskje er det altfor tidlig å snakke om noen betydelig gevinst? Samtidig er det mulig for hver og en av oss, å ta ut vår egen lille gevinst her og nå, skape vår egen private "Brave New World", så å si. Mulighetene er der, det er bare å ta dem i bruk.

Velbekomme.

Til toppen