Hvor blir det av de nye nettjenestene?

Alt peker oppover, men hvor blir det av de nye Internett-selskapene? Er det slutt for alltid?

Det var en gang da store, brede satsninger var tingen. Nyutklekkede nettjenester skulle nå ut til forbrukere i det ganske land, og deretter i resten av Europa. Vi gikk på lanseringsfester hos hverandre hver eneste uke, investeringskronene ble kastet etter oss og det var ikke grenser for hvilke ambisjoner vi hadde. Så krasjet det.

HjemmeNett. Letsbuyit. Boligguiden. Name Planet. Ebud. Lekenett. Zoom. Bidlet. Matnett. Barnogleker. Spray. Kjendisnett. Organizer. Alle breddetjenester som i sin tid satset stort i Norge. Og som siden enten er lagt ned, kjøpt opp eller endret til det ugjenkjennelige.

Å satse bredt var å satse dyrt. Jo høyere investeringsnivået var, jo vanskeligere ble lønnsomhetskravene å innfri, når disse kravene først kom. Reaksjonen ble, logisk nok, å ty til nisjesatsninger i stedet. Følgelig har da også praktisk talt alle nyetableringer vi har sett i norsk nettflora de siste par årene vært svært smale. (Mitt eget Nettredaktor.no, som er en nettressurs for folk som jobber med innhold på nett, er et typisk eksempel.)

Problemet er bare at det er vanskelig å leve av nisjetjenester i Norge. Fordi Norge er i seg selv et nisjeland. Man kan leve av nisjetjenester i engelskspråklige markeder der totalnedslagsfeltet er så stort at selv det særeste tema trekker mer trafikk enn en middels norsk tabloidavis. Men i et land med fire millioner innbyggere stiller saken seg helt annerledes. Det er rett og slett vanskeligere å tjene penger med tusen brukere enn med hundre tusen.

Når vi har lært dette enkle regnestykket, er det kanskje på tide å ta opp breddetanken igjen. For resonnementet er godt nok – man tjener faktisk mer på mange brukere enn på få. Og kanskje det vil dukke opp noen litt mer fornuftig kalibrerte breddetjenester, nå som markedet tross alt er i ferd med å tø opp ..?

Nettopp et slikt vårtegn er lanseringen av det norske Nettdaten.no denne måneden. Med videochat og webcamdating satser tjenesten på å bli «den foretrukne abonnementsbaserte dating-tjenesten for single, voksne mennesker som mener alvor med sin dating». Det høres så kjent ut at man kan bli rent nostalgisk (noen som husker Spraydate og Partnernett?). Men helt som i gamle dager er det altså likevel ikke.

Prosjektleder Thorleif Boman i selskapet SQ Networks, som står bak Nettdate, vil riktignok ikke gå ut med verken investeringsnivå eller markedsføringsbudsjett. Men en stab på kun to fulltids ansatte og målsetting på 2000 betalende medlemmer innen utgangen av året, indikerer likevel nøkterne post-dot.com rammer for driften. Og at tjenesten allerede har 500 medlemmer før første driftsmåned er omme, tyder til og med på at man kan komme til å lykkes.

Så kanskje det er dette man kan lære så langt: At det går an å lansere breddetjenester i Norge likevel. Bare man har et fornuftig forhold til både investeringsbehov, driftskapital og ambisjonsnivå. – Og et kvalitativt høyverdig innhold å by på.

Jeg for min del ønsker i hvert fall denne typen satsninger på høy tid velkommen.

Til toppen