Hvor er forankringen Thunder House?

Direktør Erik Kristiansen i Leo Burnett Interaktiv fortsetter her debatten om klikk-målinger som ble initiert av Jan Grønbech i Thunder House. Kristiansen sier Grønbech glemmer å " tenke på elementære ting som avsender, målgrupper, mediavalg, budskap og kreativ utforming".

Det er overraskende og skuffende at en representant for et av Norges største reklamebyråer går ut og snakker om annonsering og respons uten å i det hele tatt nevne eller tenke på elementære ting som avsender, målgrupper, mediavalg, budskap og kreativ utforming.

Her er det satt inn en klikkeannonse på seks forskjellige nettsteder, med samme budskap - og kåret en vinner for det beste stedet å annonsere på.

Etablerte og seriøse mediabedrifter jobber profesjonelt og inngående med mediamix og mediavalg. Dette for å få størst mulig effekt ved bruk av mediakronene, basert på målgrupper. Akkurat den samme utfordringen står vi overfor på nettet. Vi MÅ tenke målgrupper ved utarbeidelsen av tjenesten og ved annonsering. Å sammenlikne VG på nett og Aftenposten på nett er som, ja selvfølgelig, å sammenlikne VG og Aftenposten som mediakanal i trykte media.

I andre tilfeller er det opplagt at skal man annonsere for et nettsted gir det best effekt å annonsere i et helt annet medium enn nettet. Hadde jeg vært innehaver av en butikk på nettet som solgte golfutstyr, hadde jeg valgt bladet Golf som annonsemedium. Her treffer jeg garantert målgruppen. Er budskapet riktig kommer de helt sikkert å besøker butikken min på nettet.

Mitt råd er å holde seg til de etablerte mediarådgiverne. De bruker alle mye tid på å lære og forstå nettet nå. Den faglige forankringen har de.

Det Grønbech imidlertid har rett i er at nettstedene ødelegger for seg selv i stor grad. Prisene varierer med mange hundre prosent. De leverer alt annet enn det du ber om, og de må følges opp for at annonser kommer på lufta når de skal. Dette blir helt sikkert bedre, men det haster for oss alle skal nettet bli oppfattet som et seriøst medium.

Til toppen