Hvor mange tellerskritt skal Adolfsen selge?

De norske IT-kjempene Merkantildata og ARK har pratet seg varme om integrering av tele- og datateknologi. I Merkantildata tjener de allerede penger på salg av tellerskritt. Hvor langt skal de trekke den utviklingen, spør finansredaktør Jørgen Christiansen.

Både tele- og dataaktørene har i flere år snakket varmt om IP-telefoni og en totalt ny verden for såvel kunder som leverandører av kommunikasjonsløsninger. Den siste tiden er stadig flere løsninger blitt teknologisk modne og klare for salg til de første kundene.

For de tradisjonelle IT-selskapene hevdes det at salg av kommunikasjonsutstyr og kommunikasjonsløsninger vil bli et voldsomt vekstområde. Det er ingen som motsier dem på det.

Gradvis blir det også klart at disse selskapene kommer til å ta en god del av omsetningen som i dag tilfaller de tradisjonelle teleoperatørene.

Merkantildata har gjennom samarbeid med Telia og NetCom sikret seg muligheten for å selge såvel tellerskritt som andre tradisjonelle teletjenester.

Allerede i dag selger Merkantildata tellerskritt fra NetCom til enkelte av sine kunder, og sitter igjen med en liten margin. Selskapet selger også tellerskritt fra Telias nett og kan tilby både end-to-end IP-løsninger og kombinasjonsløsninger med transport av telesignaler over "datanett".

Neste uke åpner Merkantildata en 10 Mbps trådløs linje mellom de to SAS-hotellene i Oslo sentrum. Om alt går som det skal vil SAS Raddison trolig tjene inn den investeringen i løpet av et par måneder. Telenor på sin side har mistet nok en kunde i det grisedyre fastlinjemarkedet.

Selskap som Merkantildata og ARK kan altså allerede i dag levere både tradisjonelle teletjenester, mobiltelefoni, IP-telefoni og trådløs data-kommunikasjon. På sikt kan man heller ikke utelukke at de kan selge Internett-aksess.

Grunnen til at dette skjer er at de tradisjonelle IT-selskapene både sitter på den kompetansen som skal til for å implementere kommunikasjonsløsninger, og sitter med kunderelasjonene på teknologi-siden. Når IT-direktøren kjøpe tellerskritt , kjøper han det hos Adolfsen.

Hva skjer da med de tradisjonelle teleaktørene? Jo, de blir presset på pris.

Ytterligere spenning er knyttet til den utviklingen Sense Communications mobilfremstøt har satt fart i. Dersom Sense får tilgang Telenor Mobils nett, så kan ARK og Merkantildata få det også.

Uansett er veien allerede åpnet for salg av tellerskritt i bøtter og spann, fra Adolfsen og Standahl til Norges største tele-kunder.

Det lukter det penger av. Store penger.

Til toppen