Hvordan få annonsemarkedet til å løsne

Active ISP mener nettannonsering henger mer sammen med sinnsstemningen og innstillingene til leseren heller enn selve nettstedet. I motsetning til dette mener strateg i Razorfish, Terje Bjørnsen, at annonser må målrettes mot nettsteder for å lykkes.

- Forbrukeren har ulike sinnsstemninger etter hvilke nettsteder han er inne på. En rørlegger som er inne på msn-portalen har en annen sinnsstemning enn hvis han er inne på en business-site, sier Jarle Ørnebo, markedssjef iActive ISP.

Han tror at rørleggeren er mer mottakelig for å tenke på å skaffe sin bedrift et domenenavn når han for eksempel leser Nettavisen enn når han er på nett i jobbsammenheng.

Derfor tror han ikke at målretting mot brukere fungerer.

- Vi må få annonsene differensiert heller enn målrettet, sier han.

På den andre siden mener strategist i Razorfish, Terje Bjørnsen, at problemet er at det er for mange nettsider i forhold til annonsører, og antall nettsider vokser mens antall annonsører faller på grunn av dot.com døden.

Både Ørnebo og Bjørnsen var innledere under en workshop arrangert av digitoday.no/trend i går, tirsdag.

Ansvaret for at nettannonsemarkedet løsner, kan ikke utelukkende legges på annonsørene, mener Ørnebo.

- Reklambransjen tenker langsiktig, og glemmer at vi må være kortsiktige, sier Ørnebo. Med dette mener han at bedrifter må sette behovet for å tjene penger først.

- I markedet har det vært forventning om at nettannonser skal være etterrettelige, det vil si at man lett skal kunne spore brukerens nettvaner, målrettede, ikke-forstyrrende og underholdende/interaktiv på den måten at seeren selv kan kunne bestemme hvor mye eller lite de vil lære om produktet, sier Bjørnsen.

Bjørnsen mener at nettannonser ikke lever opp til disse ulike forventningene. Blant annet forstyrrer nettannonser for mye slik de er per i dag. Derfor blir de, paradoksalt nok, ignorert i større grad enn hvis de hadde vært ikke-forstyrrende.

- Resultatet blir en Catch 22-situasjon; dersom annonsørene ikke jobber mer for å gjøre mer ut av Internett, vil konsumentene fortsette å ignorere mesteparten av annonsene. Dersom konsumentene ignorerer annonser i stadig større grad, vil annonsører heller ikke bruke mer penger på nettreklame.

Bjørnsen tror svaret er å målrette annonsene best mulig mot nettbrukerne. Han er overbevist om at en bruker som er eksponert for en relevant annonse for noe han/hun er interessert i, gjør at personen vil klikke på annonsen. Begynner folk å klikke på annonser, er man kanskje på vei ut av "den onde sirkelen", tror Bjørnsen.

Det norske selskapet Active ISP har vokst til å bli et internasjonalt selskap som er representert i 15 land og er i dag det tredje største selskapet som selger domenenavn i Europa. Målet for selskapet er å bli det største europeiske selskapet i sin bransjen innen 2003.

Til toppen