Dette er mannen som skal finne ut hvordan YouTube skal tjene penger: direktør for inntjening, Sashi Seth.

Hvordan skal YouTube tjene penger?

Tross «første steg i riktig retning» har ikke YouTube's sjef for inntjening funnet svaret.

YouTube var en fryktelig populær videotjeneste som ikke tjente penger. Likevel ble de kjøpt opp av Google for over 11 milliarder kroner for to år siden. Etter oppkjøpet har nettjenesten blitt enda mer populært, og er nå blant nettets mest besøkte nettjenester.

Det store spørsmålet er hvordan tjenesten skal makte å tjene penger i fremtiden.

Det var derfor knyttet forventninger til om Sashi Seth, selskapets sjef for inntjening og utvikling, ville komme med konkrete tiltak, under sin presentasjon på Gulltaggkonferansen i går ettermiddag.

Vi ble ikke så veldig mye klokere. YouTube-direktøren brukte tiden til å fortelle om hvordan de har prøvet og feilet seg frem blant ulike annonsemodeller, men unngikk å nevne hvordan de skal gå i pluss.

- Etter å ha sett på brukerne våre, fant vi ut at de aldri i verden ville betalt for en abonnementstjeneste. Det ville ikke fungert. Det eneste alternativet vi satt igjen med var å tjene penger gjennom annonser, sier Seth.

Sashi Seth, sjef for inntjening og utvikling i YouTube.
Sashi Seth, sjef for inntjening og utvikling i YouTube.

Bannerannonser har vist seg å ikke fungere for YouTube, og det har også vært en lang vei å gå for å finne frem til annonser i videosnuttene som fungerer. Reklame før og etter filmsnuttene var en katastrofe.

- En 30 sekunders spot før et videoklipp fikk 70 prosent av brukerne til å forlate oss, forklate Seth.

Ikke bare forlot brukerne filmklippet, de forsvant også fra YouTube.

Reklamen ligger nå som et lag over filmene, og opptar om lag tyve prosent av nedre del av snutten. Den starter mellom 10 og 30 sekunder etter brukeren har begynt å se.

- Dette er et første steg i riktig retning, mente Seth.

Selskapet oppgir ikke omsetningstallene, men skal vi dømme ut fra at dette temaet var helt fraværende i presentasjonen, har de fortsatt en lang vei å gå før tjenesten går i pluss.

Til toppen