Men ikke i Norge.
Sifo Interactive
Blant annet har svenskene satset mer på innholdstjenester på nettet for kvinner. De senere årene har kvinnenettsteder fra de store mediehusene poppet fram. Noen har lagt inn årene, men andre har kommet til. Også store aviser som Aftonbladet satser på kvinner, med en egen kvinneseksjon. (Fra før har jo alltid menn hatt sporten som sin seksjon.) |
Det svenske nettstedet kvinnor.net i regi av Bonnier |
Her til lands råder fremdeles viking- og machokulturen, og i motsetning til kvinnene, bruker snart halvparten av norske menn nettet (43 prosent).
Norsk Gallup
digi.no
Nettguiden
Webgrrls
HjemmeNett
HjemmeNett tenker i de rette baner med å ha en egen kvinneseksjon, men bør både videreutvikle sidene i tillegg til å drive markedsføring. Ikke et eneste sted har jeg sett markedsføring for "For Henne", som seksjonen heter.
For skal kvinnene komme seg på nett, må de vite at det er noe der for dem. Og når først kvinnene kommer seg på nett, har jeg tro på at også internetthandelen vil få et oppsving. Dette er selvfølgelig en variant av høna-og-egget-problematikken, men jeg tror i første rekke at eksisterende innholdsleverandører bør satse på å tiltrekke seg de kvinnene som i dag er på nettet. Gjennom vinkling av stoff, gjennom utvelgelse av hvilket stoff man skal skrive om, presentasjonen av stoff og så videre og så videre.
Jeg kunne tenke meg et skikkelig kvinnenettsted som samler pekere, referer mer enn sladder og sminketips, som kan hjelpe meg i jobben, vise vei til andre kvinner som er online, som kan både underholde meg og være til nytte.
Det var dagens tips fra den sofistikerte til alle innholdsleverandørene der ute som kunne tenke seg å kapre en leserminoritet.