Hvorfor er ikke norske kvinner på nett?

Amerikanerne og svenskene er langt foran, og vi nordmenn ligger langt bak i løypa. Andel kvinner på nettet er skremmende lav i landet hvor menn gjerne klapper kvinnene på brystet og sier "vi kan takke Gro for at vi er så likestilte i Norge", før de pliktskyldigst tørker litt støv.

Trenden i andre land går på at kjønnsforskjeller når det gjelder bruk og tilgang til Internett er i ferd med å utviskes.

Men ikke i Norge.

Amerikanske kvinner kunne juble i mars i år, da det ble klart at over halvparten av nettbrukerne i et av verdens største internettsamfunn faktisk er kvinner. I tillegg er det flere kvinner enn menn i USA.

I Sverige viste februartall fra Sifo Interactive at 47 prosent av svenskene brukte Internett. 50 prosent av svenske menn og 47 prosent av svenske kvinner. Så det ser ut til at svenske kvinner finner større grunn til å bruke nettet.



Blant annet har svenskene satset mer på innholdstjenester på nettet for kvinner. De senere årene har kvinnenettsteder fra de store mediehusene poppet fram. Noen har lagt inn årene, men andre har kommet til. Også store aviser som Aftonbladet satser på kvinner, med en egen kvinneseksjon. (Fra før har jo alltid menn hatt sporten som sin seksjon.)
Det svenske nettstedet kvinnor.net i regi av Bonnier
I likhet med USA er det i lille Norge flere kvinner enn menn totalt. Likevel er vi langt unna tall som tilsier at like mange kvinner som menn er koblet opp til nettet.

Her til lands råder fremdeles viking- og machokulturen, og i motsetning til kvinnene, bruker snart halvparten av norske menn nettet (43 prosent).

Av Norges nær 2,2 millioner kvinner, er kun en fjerdedel koblet opp mot Internett og bruker det. Det vil si at rundt 600.000 kvinner brukte nettet. Resten - i overkant av 1,6 millioner - enten ikke hadde eller ikke brukte Internett.

Siste InterTrack-statistikk fra Norsk Gallup viser at norske kvinner er på stedet hvil når det gjelder oppkobling til nettet. Siden høsten i fjor har den prosentvise andelen av nettbrukere blant kvinner ligget relativt stille på rundt 25 prosent.

Gallups statistikk på de ulike nettstedene har også nedslående tall når det gjelder de største nettstedene i Norge som inngår i Web-toppen. Min egen publikasjon digi.no leses nesten utelukkende av menn, og er på toppen av lista over størst mannlig konsentrasjon av lesere. Og det er vel kanskje ikke noe å skryte av?

Innholdstjenesten med mest kvinnelige lesere er Nettguiden, med 40 prosent kvinner. Her finner man ironisk nok en seksjon som heter "Kvinner", og ved å klikke på pekeren, kommer man til en side med bilder av Marilyn Monroe. Det har kanskje noe med at seksjonen under heter "Øl", og neste der igjen "....og sang". Så ikke vet jeg hvorfor så mange kvinner bruker denne tjenesten, siden også alle de fleste pekere går til båt- og bilnettsteder og andre typiske mannegreier.

Norske nettsteder som retter seg kun mot kvinner, kan man nesten telle på én hånd. Norske Webgrrls ble startet med brask og bram i fjor. Nettsidene fungerer, men det er ikke innhold på sidene, kun forklaringer på hvordan man kan betale inn medlemsavgift.

HjemmeNett har startet en egen kvinneseksjon ved lanseringen av HjemmeNett 2.0 for kort tid siden. Og kvinnesiden markerer en ny trend, mot en type sider hvor det sikkert er etterspørsel. Med fare for å gjenta meg selv: Norske kvinner vil ha mer enn sminketips og intime betroelser.

HjemmeNett-sidene tilbyr blant annet en test hvor jeg som kvinne skal kunne finne ut hvilke nettsteder som passer for akkurat meg. Et spørreskjema så langt som et uår mot pastellbakgrunn og Jordan-reklamer endte opp med å fortelle meg at jeg var "den sofistikerte". Jeg burde lese om skuespillerne Juliette Binoche, Val Kilmer i tillegg til reisemagasiner om eksotiske reiser...

HjemmeNett tenker i de rette baner med å ha en egen kvinneseksjon, men bør både videreutvikle sidene i tillegg til å drive markedsføring. Ikke et eneste sted har jeg sett markedsføring for "For Henne", som seksjonen heter.


For skal kvinnene komme seg på nett, må de vite at det er noe der for dem. Og når først kvinnene kommer seg på nett, har jeg tro på at også internetthandelen vil få et oppsving. Dette er selvfølgelig en variant av høna-og-egget-problematikken, men jeg tror i første rekke at eksisterende innholdsleverandører bør satse på å tiltrekke seg de kvinnene som i dag er på nettet. Gjennom vinkling av stoff, gjennom utvelgelse av hvilket stoff man skal skrive om, presentasjonen av stoff og så videre og så videre.

Jeg kunne tenke meg et skikkelig kvinnenettsted som samler pekere, referer mer enn sladder og sminketips, som kan hjelpe meg i jobben, vise vei til andre kvinner som er online, som kan både underholde meg og være til nytte.

Det var dagens tips fra den sofistikerte til alle innholdsleverandørene der ute som kunne tenke seg å kapre en leserminoritet.

Til toppen