Tellemester: det norske selskapet FourC har lansert en innovativ wifi-løsning for å gi kollektivtransportører oversikt over de reisende, og analyseverktøy for ruteplanlegging. Sjefen Tor Rune Skoglund melder om svært stor interesse på UITP-messen i Milano bare dager etter at programvaren er patentbeskyttet. (Foto: ORV)

FOURC, KOLLEKTIVTRANSPORT

Hvorfor har ingen tenkt på det før?

Norske FourC har patentert en utrolig enkel, men genial mekanisme for å gi kollektivtransporten gode passasjerdata.

MILANO (digi.no/Teknisk Ukeblad): Det er få ting de som driver med kollektivtransport ønsker seg mer enn å vite hvordan kundene deres bruker transporttjenestene. Men det har ikke vært enkelt.

I dag betaler folk billetten med et kontaktløst kort, en app, eller kjøper den i en automat. Da vet transportøren i det minste at de har solgt en billett, men de vet ikke alltid hvilken buss, trikk eller bane den er brukt på.

Og de vet ingen ting om hvor mange stoppesteder de har transportert folk, og om de eventuelt har kjørt videre med en annen rute eller transportmiddel. Det er forsøkt med infrarøde kameraer for å identifisere antallet passasjerer, men det er dyrt og beheftet med feil.

Resultatet er at det er vanskelig å planlegge ruter ut fra kunnskap. Det blir mye antakelser.

— Vi har laget verktøyet «Cities in motion». Det er en enkelt verktøy for analyse av passasjerflyt basert på en analyse av mobiltelefonene til folk. Vi kan telle dem med en enkel wifi-mottaker og det gir et ganske presist antall passasjerer og informasjon om hvordan de går på og av transportmidlet. De aller fleste har wifi aktivert og vi kan ganske presist estimere totalen ut fra det, sier sjefen i FourC, Tor Rune Skoglund.

Vi møtte selskapet på internasjonale kollektivtransportkonferansen i Milano og kunne observere begeistrede operatører.

Les også: Denne kobler militær og sivil krisekommunikasjon

Først ute

Metoden er ikke ny, men FourC er de første som tar den i bruk for å skaffe presise data på kollektivtransport.

— Vi har holdt dette hemmelig lenge mens vi utviklet teknologien. På fredag før messen var patentsøknaden klar og nå kan vi snakke om det. Operatørene får nå et verktøy som gjør det mulig for dem å planlegge rutesystemene sine slik at de kan flytte flest mulig mennesker til lavest mulig kostnad, sier Skoglund.

Verktøyet de utvikler er mye mer enn et telleapparat.

Det er også et planleggingsverktøy som gjør det mulig å planlegge helt ned til hvordan folk oppfører seg når de går av og på og hvilke dører som bør åpnes

Den nye måten å telle passasjerer på er siste tilskudd til selskapets store kongstanke, nemlig å lage en åpen IT-plattform for kollektivtransport. De har utviklet flere løsninger selv, men vil gjøre den linux-baserte plattformen tilgjengelig for andre selskaper.

— Denne verdenen er preget av proprietære løsninger. Mange er selvfølgelig veldig gode, men de er kostbare og de må kjøre på egne plattformer. Det vi utvikler er noe som kan sammenliknes med et standardisert operativmiljø for kollektivtransport.

Godbit fra arkivet: Slik er Oslos sanntidssystem skrudd sammen

Les også: Microsoft åpner senter for innsyn i kildekoden

Til toppen