Hvorfor Linux aldri vil bli stort på PC

Her er en morsom og tankevekkende gjennomgang av utfordringene til Linux.

All god humor inneholder en mye sannheter og det er derfor Linux-epistelen til den australske markedskonsulenten Kim Brebach er så morsom. Brebach er en ivrig Linux-bruker, men klarer samtidig å se Linux og miljøet rundt operativsystemet fra utsiden.

Listen over hans morsomme poenger rundt Linux vil nok irritere mange, men den understreker samtidig mye av årsaken til at Linux foreløpig ikke har klart å spise store markedsandeler fra Windows, til tross for at systemet er gratis eller nesten gratis.

13 grunner til at Linux ikke vil dukke opp på en desktop nær deg:

Du er en markedsfører som har funnet et spennende nytt produkt utviklet av noen skikkelig smarte folk. Et strålende produkt noen få mennesker har hørt om er den hellige gral i markedsbransjen – alt du trenger å gjøre er å spre ordet og verden vil stå i kø foran døren din.

Slik burde det være, men når du ser nærmere på saken, er det ikke så enkelt, for etter hvert blir hindringene uoverstigelige. Her er en kort liste:

  1. Folkene som har laget produktet har ikke noen penger til markedsføring.
  2. Årsaken er at de gir vekk produktet gratis
  3. Siden de gir det vekk gratis, ser du det aldri i noen butikk
  4. Fordi det ikke er i noen butikk eller annonse, er de fleste uvitende om at produktet eksisterer
  5. Folkene bak produktet har basert seg på ryktespredning for å få flere til å bruke det, men brukerne snakker bare med eksisterende brukere.
  6. Det finnes 500 versjoner av produktet. Å finne hva forskjellene er, er veldig vanskelig. Entusiasmen din faller.
  7. Når du forsøker å installere og bruke produktet, får du både uventede og hyggelige overraskelser. Entusiasmen din stiger litt.
  8. Når du forsøker å få produsentens hjelp, ber han deg snakke med andre brukere. De er hyggelige, men svarer på et rart språk.
  9. Hvis du innrømmer at du sliter med å forstå hva de sier, får du beskjed om å lære deg språket bedre, ellers vil du ikke sette pris på produktet.
  10. Og hvis du sier til produsenten at produktet ikke kan markedsføres i sin eksisterende form, sier de det er helt greit, de laget det bare for å dele det med venner.
  11. Hvis du forsøker å skjære igjennom, oppdager du at produsentene og deres støttespillere kranger om småting – seg imellom, ikke om hvordan de skal slå sine virkelige konkurrenter. Det du hadde av entusiasme fordamper etterhvert.
  12. Når du ber folkene som styrer utviklingen ta grep, sier de at de ikke har noen makt og at krangling er bra – det var det som skapte dette fantastiske produktet.
  13. Når du oppdager at noen av utviklerne har inngått avtaler med den største konkurrenten, forsvinner resten av entusiasmen.

Her kan du lese resten av Brebachs morsomme, ærlige og informative gjennomgang av utfordringene til Linux.

Til toppen