Hvorfor nordmenn ikke handler på nett

En MMI-undersøkelse om julehandelen gir klare svar på hvorfor nordmenn handler så lite på Internett.

En MMI-undersøkelse om julehandelen gir et svar på hvorfor nordmenn handler så lite på Internett.

Nordmenn handler mer, men fremdeles lite på Internett og mange har spurt seg selv hvorfor. En fersk undersøkelse gjennomført av MMI for å måle den norske julehandel på Internett, gir ganske tydelige svar på hvorfor.

Undersøkelsen viser at stadig flere av oss handler på nettet, men vi gjør det ikke så ofte.

Det viktigste svaret på hvorfor, får vi vite når MMI spør folk "Hva er viktig for at du skal handle mer på Internett."

Da svarer hele 46 prosent "at e-handel blir regnet som sikkert". Bare seks prosent sier det er på grunn av "større produktutvalg" og bare fem prosent sier "bedre service og bestilling", og dette er lavere enn tidligere.

MMI tror dette kanskje kan bety at folk synes utvalget på nettbutikkene er blitt bedre og at folk dermed er mindre opptatt av dette.

- Det har vært stor fokus på sikkerhetsproblemer, hackere og svindel her i pressen her i Norge. Dette har åpenbart prentet seg inn hos folk, sier Rune Eilertsen, senioranalytiker hos MMI. Det er blitt en myte at det snart skal bli 100 prosent sikkert, men det blir det aldri, heller ikke i fysiske butikker.

- Å handle på nettet første gang er som å bli kastet inn i teppemarkedet i Marokko. Du kjenner ikke reglene, vet ikke hvor du skal og snakker ikke "språket", sier Eilertsen. Derfor tar det tid å bli trygg.

MMI-undersøkelsen understreker ytterligere hvor opptatt nordmenn er av sikkerhet. Mens man i USA betaler med kredittkort, legger igjen personopplysninger og får varen levert på døren, vegrer den norske netthandleren seg for å gjøre det samme.

Når nettbrukerne vil ha informasjon, er 70 prosent villig til å legge igjen sin e-postadresse og 50 prosent legger igjen navn, men kortnummer er det bare noe få prosent som gir fra seg, og bare 25 prosent vil si noe om vaner og kjønn. Når de skal handle, er bare rundt 20 prosent villig til å legge igjen kortnummer.

Når de så handler er det bare 16 prosent som har betalt med kredittkort/bankkort i 2001. Det er faktura og postoppkrav som dominerer med 17 og 15 prosent. Og langt flere ønsker faktura.

Undersøkelsen viser at folk i økende grad bruker Internett til å hente informasjon og bestemme seg, men man handler i butikk eller over telefon.

Til toppen