Hvorfor nordmenn liker å kaste penger ut vinduet

Si "SMS" og du får til svar "Look to Norway". Også analyseselskapene gjør det, når de varsler at vanlige folk vil bytte til seg ringetoner og logoer for milliarder av kroner i årene som kommer. Vi digger de små SMS-meldingene, som kun koster vekslepenger.

SMS-psykologien er enkel.

Nordmenn finner det uproblematisk å kaste en tier så langt man bare kan inn i skauen, for aldri å finne den igjen.

Det har gått sport i det.

Det er det som er innsatsen, det er prisen for å kaste penger. Opptil 20 kroner kastet. 20 kroner for en ekstra grov vits levert prompte på mobiltelefonen betaler vi gladelig for. Det å få den samme vitsen opplest over en disk i et supermarkedet for en "tjuings", er neppe en forretningsmodell som følger av SMS suksessen - det ville være å kaste bort penger.

Norge stiger mest frem. Men også i et land som Spania, hvor varmen, heten og arkitekturen innbyr til lange opphold utendørs, merker man en økning i bruk av SMS-tjenester når solen står i senit. Men hva er nytt under Spanias brennende sol? Intet vil du kanskje si, men min spanske venn Gonzalez Hernandez hadde nyheter å fortelle.

Vi lå under hver vår parasoll, utstyrt med nyinnkjøpte telefoner fra Telefonica, Spanias svar på Telenor, et sted ved Middelhavet. I bytte mot pesetas bestilte vi digitale drops utformet som logoer, ringelyder og vitser. Ringelyder vandret gjennom den varme spanske høstluften og inn på Nokia-telefonene våre og dannet en komposisjon av de sjeldne.

- Det spanske klimaet er som skapt for mobilt Internett, sier Hernandez.

Jeg skjønner hva han mener der jeg ligger lat under en parasoll. Spanjolen hadde sikkert tatt det som en fornærmelse den dagen PC-en kom og tvang dem til å jobbe innendørs.

- Spania er et land for folk utendørs - for dem på utsiden, sier Gonzalez med et lurt smil.

- I dag er Spania det femte største telekom-markedet i Europa og klatrer stadig nærmere toppen, hvor blant annet kongedømmet ditt troner, sier Gonzales spydig.

- Mobilt Internett er frigjørende, sier Gonzalez.

Jeg ser søvnig på bølgene som blir rullet opp på stranden av det store havet, og sier meg enig.

- Spania har en mobilpenetrasjon på over 70 prosent, og det spanske markedet er blant de raskest voksende i Europa, forteller Gonzalez. - Premium SMS er i sterk vekst og den siste aktøren Amena ble operativ på overtaksert SMS i sommer. Det finnes et økende antall rene SMS-selskaper. Nye spanske og internasjonale SMS-aktører entrer ukentlig det spanske markedet. Det finnes også flere norske aktører som satser i det spanske markedet, fortsetter han.

Quid quo pro.

Noe for noe.

Jeg forteller om eksplosjonen i IVR- baserte talemeldinger i Norge. At nordmenn liker å kaste penger bort på tull. Folk vil ha talemeldinger, ringelyder og logoer. Små tidstyver som kan fylle hull i hverdagen. En talemelding koster nå 20 kroner. I tillegg betaler man mellom opptil 10 - 15 kroner per minutt for å navigere i de ulike menyene. Det blir raskt penger av det. Betalingsvilligheten er enorm for slike tjenester, det er nesten noe pornografisk over det hele. Jeg forteller Gonzalez om min kamerat i Oslo som en grytidlig fredag blir "oppringt" av Tanya Hansen. Det var såpass tidlig at bare fikk snøvlet frem: "Jammen...", til tapen som rulla og gikk i andre enden. 20 kroner kostet det, bestilt av undertegnede fra dassen på Café 33 på Grünerløkka - han fikk seg en god latter.

- Det spanske og det norske markedet er diametralt forskjellige, sier Gonzalez. - Det spanske markedet har ikke tradisjon for SMS, de fleste tjenester er IVR-baserte. I Norge er de fleste tjenester basert på SMS. Det er først nå man ser at talemeldinger basert på IVR, tar helt av, forteller han.

- Ulike land utvikler sine mobile markeder forskjellig, sier Gonzalez.

- Dere henger etter oss i utviklingen, svarer jeg spydig. Og jeg ser at han kibber Nokia telefonen etter meg. Og det jeg hører er suset i vinden og ringelyden av "My Bonnie is over the ocean", før telefonen plasker ned i Middelhavet et sted.

Til toppen