Hyggelig vekst for PR-pusherne

Mange av informasjonsrådgiverne har hatt et eventyrlig år i 2000. Totalt opplevde bransjen en vekst på rundt 30 prosent.

Det er Norske Informasjonsrådgivere (NIR) som i dag offentliggjør den offisielle statistikken for bransjen for år 2000. De aller fleste av informasjonsbyråene i Norge er medlem av organisasjonen, og er inkludert i statistikken.

I en pressemelding opplyser NIR at veksten for informasjonsrådgivningsbyråene i år 2000 ligger på rundt 30 prosent. Dette er omtrent det dobbelte av veksten det foregående år.

Videre opplyses det at organisk vekst på verdensbasis er estimert til ca. 21prosent for 2000. Norske PR-rådgivere ligger dermed i verdenstoppen.

De ti største byråene står samlet for nærmere 200 millioner i byråinntekt.

Lars Erik Grønntun, som er leder i NIR, tror veksten skyldes at bransjen stadig kommer inn på nye områder.


- Jeg tror kundene opplever value for money ved å bruke profesjonelle informasjonsrådgivere. I tillegg betyr det mye at bransjen får innpass i stadig nye sektorer, sier han i pressemeldingen.

Det er Woldsdal & Partnere som hadde den høyeste inntekten i 2000, med 43,8 millioner.

Kreab hadde den største veksten, med hele 80 prosent i fjor.


Også Apeland Informasjon og Gambit opplevde hyggelige vekst-tall, med henholdsvis 48 og 46 prosent.

Til toppen