Hyggelige kvartalstall for nettavisene

Mens april var en dyster måned for flere av nettavisene, viser kvartalstallene en solid fremgang for alle de store. Aftenposten har doblet antall daglige lesere fra i fjor til første kvartal i år, Dagbladet nesten det samme, mens Nettavisen nesten firedoblet antall leser fra 1997. Og leserprofilen er attraktiv, ifølge Norsk Gallup Institutt.

Tilbakegangen er markert for nettpublikasjoner som Nettavisen, Aftenposten og digi.no i april. Sammenliknet med mars-undersøkelsen mister Nettavisen 19 prosent, Aftenposten nesten 14 prosent, mens digi.no går ned hele 48 prosent på daglige nettlesere.

- Variasjonene ligger innenfor de statistiske feilmarginene, hevder Knut-Arne Futsæter i Norsk Gallup Institutt.

- Aktørene er ofte for harde mot seg selv når de evaluerer på tallene. Det viktigste er å se på utviklingen over tid, mener han.

Og ser man i litt lengre perspektiv er det stadig en positiv trend for alle avisene på nettmarkedet. Nettavisen økte for eksempel med 182 prosent ukentlige lesere (nettbrukere som er inne på tjenesten minst én gang i uken) og firedoblet den daglige bruken fra i fjor til første kvartal i år.

Ifølge Futsæter er det ikke noe problem å sammenlikne kvartalstall med snitt-tall for foregående år så lenge man oppgir sammenligningsgrunnlaget.

VG, som stadig er den største nettavisen, hadde i 1996 17.000 daglige lesere på VG Nett, i 1997 44.000 og i første kvartal i år 69.000. Nettavisen, som har tatt over andreplassen fra Dagbladet og seiler opp som den største utfordreren til Norges største papiravis, hadde i fjor kun 15.000 daglige lesere i snitt. I første kvartal i år er det tallet steget til hele 54.000.

Dagbladet hadde i 1996 nøyaktig like mange daglige lesere som VG. På halvannet år har tapt avisen terreng og ligger i 1998 20.000 lesere etter tabloidkonkurrenten med sine 49.000. Og Aftenposten, den stabile tanta i Akersgata som i går leverte skuffende tall på sitt papiropplag, ser ut til å doble hvert år, med 9.000 i 1996, 22.000 i fjor og 44.000 i år.

Også nedover på listen ser man en økning. Denne avis, digi.no, har økt fra 3.000 daglige lesere i fjor til 20.000 i år i gjennomsnitt. Og det er Stavanger Aftenblad som leder an blant regionsavisene med 9.000 daglige lesere i år.

I tillegg til at nettavisene ser en jevn økning, er også profilen på leserne attraktiv, ifølge Norsk Gallup Institutt. "De som besøker norske nettsteder er en svært attraktiv målgruppe for annonsørene", skriver Gallup i en kommentar til de siste kvartalstallene.

"De har både høy utdanning og inntekt. Skal man treffe menn mellom 20 og 39 år med høyere utdanning og inntekt, er nok Internett et egnet medium", skriver Gallup som blant annet nevner at 65 prosent av dem som leser Aftenposten har universitetsutdanning.

De største avisene på nettet har i det hele tatt rimelig lik fordeling når det gjelder demografi på lesergruppen. Nettavisen skiller seg litt ut med nesten en tredel kvinner (31 prosent), mens alle de fire største har størst andel som tjener mellom 400.000 og 599.000 i årsinntekt, er universitetsutdannet og er mellom 30 og 39 år.

TABELL: Leserutvikling nettaviser 1996 - 98 (daglige lesere - tall angitt i tusen)

1996 1997 1. kvartal 1998
VG 17 44 69
Nettavisen - 15 54
Dagbladet 17 29 49
Aftenposten 9 22 44
digi.no - 3 20
Stavanger Aftenblad 2 4 9
Bergensavisen 4 2 7
Bergens Tidende 1 2 5
Adresseavisen 2 2 4

(Kilde: Norsk Gallup Institutt)

Til toppen