IT-NORGE

Hyller Norge som landet der man bør starte IT-bedrifter

– Jeg ville ikke ha startet noe annet sted.

Stedet å være: fra v. ordstyrer Fredrik Syversen fra IKT-Norge, Jon von Tetzchner (Vivaldi/Opera), Johan Brand (Kahoot!) og Kjartan Slette fra Unacast.
Stedet å være: fra v. ordstyrer Fredrik Syversen fra IKT-Norge, Jon von Tetzchner (Vivaldi/Opera), Johan Brand (Kahoot!) og Kjartan Slette fra Unacast. Bilde: Marius Jørgenrud
13. apr. 2016 - 13:09

Debatten om «global vekst på 1, 2, 3» under IKT-Norges årskonferanse på tirsdag ble rene hyllesten av Norge som gründerland.

I tur og orden ga Operas tidligere toppsjef og medgründer Jon von Tetzchner, gründerne Kjartan Slette fra teknologiselskapet Unacast og Johan Brand fra edtech-fenomenet Kahoot sine refleksjoner.

– Norge er et fantastisk sted å bygge. Det er også grunnen til at når jeg setter i gang igjen, så gjør jeg det her, sa Tetzchner med henvisning til nysatsingen sin, nettleserselskapet Vivaldi der hovedkontoret er lagt til Torshov. Vivaldi har avdeling også på Island.

Unacast jobber med å indeksere den fysiske verden ved hjelp av sensorer; beacons eller også kalt nattvarder på norsk. De startet i hjemlandet, men har flyttet utvikleravdelingen sin til New York. Det siste året har de økt fra tre til 14 ansatte.

Møter åpne dører

– I New York elsker de skandinaver. De elsker forretningsetikken, det høye teknologiske nivået og forståelsen for design og det å ta brukerne på alvor. Noe av dette skyldes branding, men hele miksen vi representerer gjør at de fleste dørene står åpne. Mulighetsrommet for norske gründere har preget debatten i for liten grad. Det er faktisk ikke noe annet sted jeg ville ha kommet fra enn Norge og Oslo for å starte selskap, fortalte Kjartan Slette.

En annen fordel med Norge er at vårt lille land fungerer godt som en sandkasse. Et fornuftig sted å begynne, samtidig som «det er umulig å gjøre det godt bare her», mente han i betydningen at målet er å kapre en global kundemasse.

Det smekkfulle konferanselokalet øverst i folketeaterbygningen fikk en debatt, som forfriskende nok var blottet for misnøye med rammevilkår, ytelser eller tilgang på risikokapital og annen hjelp på veien.

– Rammevilkårene i Norge er utrolig bra, med bistand blant annet fra Forskningsrådet og slikt, mente Johan Brand i Kahoot. De har klart å samle over 100 millioner brukere til sitt quiz-konsept for utdanningssektoren.

For to år siden eksisterte ikke selskapet. Nå er de 40 ansatte og villige til å ta opp kampen med hvem som helst.

– Vi konkurrerer faktisk mot Google og alle de store. Vi skal gjøre læring til noe alle bryr seg om, sa Brand.

Mener Norden vekker tillit

Jon von Tetzchner la til at det egentlig ikke spiller noen rolle hvor selskapets ansatte sitter og jobber, men at Norden har et godt rykte ute i verden.

– Jeg tror man stoler mer på software som er laget her enn i mange andre land. Men det kanskje viktigste med Skandinavia er den flate organisasjonsstrukturen vi er vant med. Vi vet rett og slett ikke hvordan man har det i andre land. Som i Sør-Korea der ledelsen har egen heis og spiser lunsj på en egen kantine isolert fra de ansatte.

– Norge og Norden er et av de bedre stedene å starte virksomhet. Du har et høyt utdanningsnivå, høy lojalitet og fornuftig lønnsnivå, mente Johan Slette i Unacast.

Vekst først, pengene får komme etterpå

Ingen av de tre oppstartbedriftene er lønnsomme. Langt derifra. Som med gründerfirma flest må de bygge stein på stein.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Spørsmålet man stiller seg er når man skal skru på inntjeningsplanen. Med dyrekjøpt erfaring fra tidligere med musikkstrømmetjenesten Wimp, som ble solgt til Tidal, erfarer Unacast-gründeren at brukervekst er den primære driveren for å lykkes internasjonalt.

Vivaldi har vind i seilene, ifølge Jon Stephenson von Tetzchner. Neste skritt blir funksjonalitet som innebygget epost og synkronisering. En mobilversjon skal også komme, men det ligger et stykke lenger fram i tid. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Vivaldi har vind i seilene, ifølge Jon Stephenson von Tetzchner. Neste skritt blir funksjonalitet som innebygget epost og synkronisering. En mobilversjon skal også komme, men det ligger et stykke lenger fram i tid. Bilde: Marius Jørgenrud

– Det handler ikke bare om kapital, man må fokusere på vekst, nettverk, kunder og det å tenke to steg framover. Ansett folk ikke bare for hva du trenger å gjøre nå, men for morgendagen, sa Slette.

I motsetning til de andre to er Jon von Tetzchner selv sin eneste investor. Noe av rikdommen skapt fra tiden med Opera blir investert i hans nye foretak Vivaldi Technologies AS. Å lage en nettleser til seg selv og sine venner, som de kaller det, tror han kan bli butikk – på sikt.

– Vi skal lange fantastiske ting for brukerne, så får vi se hvor mange brukere vi får. Foreløpig ser det veldig bra ut. Vi har tro på at dette skal bli en ordentlig butikk etter hvert, sa han.

Nettleseren ble omsider lansert i 1.0-versjon så sent som i forrige uke. Digi.no fikk noen ord med Tetzchner i går, og da fortalte han at Vivaldi nå jobber med å innføre epostfunksjon og synkronisering av bokmerker i produktet. Og mange andre tilpasninger.

Så er planen å senere utvikle også en mobilnettleser, en åpenbar mangel akkurat nå. Dette ligger imidlertid et godt stykke fram i tid. Antakelig ikke før til neste år en gang.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra