- Hypefaktoren større enn reell vekst

- Internett er inne i en hype-pause akkurat nå, mener administrerende direktør i Telenor Nextel, Morten Lundal. Han tror ikke elektronisk handel tar av for alvor før til neste år, og ser på aksessnettet som en flaskehals.

- Bransjen har vært preget av en hype-faktor som har vært større enn det den reelle veksten skulle tilsi, konstaterer administrerende direktør i Telenor Nextel, Morten Lundal (bildet), nøyaktig ett år etter at Telenor Nextel ble etablert

Lundal leder et Nextel som etter planen skal runde en milliard i omsetning i år 2000 og ha sorte tall på bunnlinjen.

- Vi jobber i en bransje der marginene nærmer seg null, der de første varemerkene på nettet er i ferd med å bli etablerte og der antall aksesskunder har vokst til 50 millioner kunder på få år. Men båndbredde blir ikke noe probem - med unntak av aksessnett som vil være flaskehals, sier Lundal.

- Det er så sterke krefter i virksomet for å finne ut av kapasitets- og sikkerhetsproblemene på nettet, slik at de vil løses. Jeg tror at det blir kapasitet nok, men på grunn av flaskehalsene vil det bli rom for andre aksessteknologier som ADSL og satellitt, sier Nextel-direktøren.

Han mener at Internett-telefoni kommer til å bli den største trusselen mot teleselskapene. For å møte denne muligheten har også Telenor lagt sin strategi slik at selskapet har gardert seg.

- ISP-ene (Internet Service Provider) kommer kanskje til å bli fremtidens televerk, og spørsmålet har vært hvor mye Telenor skal satse, sier Lundal. Telenors svar er at det skal satses sterkt på blant annet IP-telefoni i tilfelle dette blir en avgjørende faktor for bransjen.

Internett i dag står for 15 prosent av Telenors nettkapasitet, men vil øke med vekst i applikasjoner og kunder. Lundal anslår at det kommer til rundt 1000 nye enbruker aksesskunder hver dag, og 600 av disse finner veien til Telenor Nextel.

- 90 prosent av dagens ISP-er vil være borte om tre år, spår Lundal, som viser til at man allerede ser en konsentrasjon der oppkjøp og fusjoner reduserer antall aktører i markedet.

Det kommer også nye forhandlere av Internett-aksess i markedet, og Lundal mener at Internett like gjerne kan selges på Rimi. Han bekrefter at Nextel snakker med flere aktører om dette.

Telenor Nextel som ble opprettet i sin nåværende form for ett år siden og har i år satt fokus på telekom over IP og internasjonalisering. Uten at Lundal vil gå i detalj, bekrefter han at selskapet har internasjonale ambisjoner innenfor enkelte fagområder, men han vil ikke si mer om disse planene nå.

- Vi er den største aktøren på alle segmenter i Norge, inkludert i bedriftsmarkedet der vi i 1997 omsatte for 100 millioner kroner, mens EUnet havnet på 45 millioner.

Lundal sier at Telenor Nextel i løpet av de neste to årene når break even. 1997 har i hovedsak vært et år der en rekke store operasjoner ble satt i verk, blant annet som en følge av overtakelsen av kundebasen i Schibsted Nett.

- Vi hadde et overskudd på ti millioner kroner i juni, men fordi vi overtok en del arbeidsoppgaver fra andre deler av telenorkonsernet endte vi med regnskapsmessig underskudd på 120 millioner kroner første halvår, mens prognosen viste 218 millioner kroner i minus, forteller han.

I 1998 regner selskapet med å øke antall enbrukerkunder fra dagens 175.000 til rundt 250.000 og holde en markedsandel på 70 prosent. Fokus skal settes på den eksisterende kundemassen.

Avtalen selskapet har inngått med Concert er viktig for å snu millionsluket Nextel til god butikk. Avtalen sikrer utnyttelse av kapasitet og inntekter. Over tre år regner Telenor Nextel med å omsette for 100 millioner kroner bare i tilknytning til Concert-avtalen.

Til toppen