Hyppigere bruk av nettaviser

De ferskeste tallene fra Norsk Gallup viser at de fem største nett-tjenestene i Norge har en økning på mellom 20 og 25 prosent daglig bruk. - Større lojalitet og hyppigere bruk av nettaviser, er Gallups konklusjoner.

Avdelingsleder Ulf Andersen ved Norsk Gallup Institutt sier at disse ferskeste tallene viser at bruken av nettet nå virkelig er gått over i fasen hvor mange bruker nettet systematisk og surfer mindre vilkårlig.

Både tilgang/bruksundersøkelsen InterTrack og WEB-Toppen henter tall fra de samme spurte Hvis man sammenstiller bruks- og tilgangstallene med bruken av de enkelte avisene og nettstedene, viser det seg at det daglige antallet brukere er relativt stabilt totalt sett, med kun små økninger hver måned. Det har samtidig vært en kraftig økning i den daglige bruken av de største nettavisene og nettstedene.

Andersen mener det ikke ligger noen selvmotsigelser i disse resultatene.

- De store tjenestene blir benyttet hyppigere, og det virker som om proffene benytter flere nettsteder daglig. De bruker mindre tid på surfing og har innarbeidet daglige rutiner på bruken av weben, mener Andersen.

Både VG Nett, Nettavisen og Dagbladet: på nettet har solide framganger fra oktober (se egen tabell nederst i artikkelen), mens nettstedene SOL og Yahoo! øker omtrent i samme takt som de andre store. Spesielt for SOL må det være gledelig at den daglige bruken nærmer seg 200.000 lesere etter en kraftig nedgang fra september til oktober (nedgang på 25.000 lesere/brukere).

Mens det blir stadig flere daglige lesere av nettaviser, stagnerer tallene på de ukentlige. Det er kun SOL blant de største som har en betydelig fremgang (51.000 til 456.000), mens de tre store nettavisene alle går tilbake noen prosent. Andersen mener at dette kan innebære at en del av de ukentlige leserne nå har konvertert til å bli daglige brukere.

I den andre enden av tabellen foregår det en heftig kamp i IT-segmentet. Både ITavisen (tidligere Dagens Telecom og senere Telecom), DinSide og digi.no øker betraktelig både daglig og ukentlig. Best an ligger DinSide med 29.000 daglige og 88.000 ukentlige lesere. Tjenesten henvender seg til forbrukermarkedet med oppdateringer på datasektoren pluss økonomi og bil.. Men også ITavisen (29.000 og 69.000) og digi.no (18.000 og 66.000) får gjennomslag i bedriftsmarkedet på IT og næringslivet generelt.

Gallup understreker som alltid at små utvalg i undersøkelsen gir feilmarginer, men at de fleste variasjonene ligger innenfor feilmarginene.

TABELL I: WEB-Toppen 1998, fordelt på nyhetspublikasjoner. Kilde: Norsk Gallup Institutt (utvalg 3.154 intervjuer i november).

Publikasjoner Daglige lesertall 1998 okt. i tusen Daglige lesertall nov. 1998 i tusen Ukentlige lesertall okt. 1998 i tusen Ukentlige lesertall nov. 1998 i tusen
VG Nett 120 150 361 347
Nettavisen 88 106 288 270
Dagbladet: på nettet 88 109 277 252
Aftenposten Inter. 55 55 175 186
NRK.no 26 26 106 113
TV2.no 11 33 102 106
DinSide.no 15 29 58 88
ITavisen (Telecom) 11 29 58 69
digi.no 11 18 33 66

TABELL II: WEB-Toppen 1998, fordelt på nettsteder. Kilde: Norsk Gallup Institutt (utvalg 3.154 intervjuer i november).

Nettsteder Daglige lesertall okt. 1998 i tusen Daglige lesertall nov. 1998 i tusen Ukentlige lesertall okt. 1998 i tusen Ukentlige lesertall nov. 1998 i tusen
SOL 157 197 405 456
Yahoo!* 99 120 332 365
Jobshop 7 15 73 80

* Både nasjonal og internasjonale Yahoo!-tjenester.

Til toppen