Teknologidirektør i Telenor Norge, Frode Støldal, begynner nå det store skrittet vekk fra kobber. Selskapet har dårlig tid - kobberbasert telefoni-teknologi er utdatert og om få år slutter leverandørene å supportere utstyret. (Bilde: Marius Jørgenrud)

I 2017 er det slutt

Telenor har hastverk med å fase ut kobberet.

I over 100 år har det som i dag heter Telenor sørget for telelinjer i Norge, men om få år må de erstatte dagens infrastruktur og få kundene fra kobber til fiber, mobil og coax.

Forrige uke ble teknologimedier invitert inn til Telenors gamle sentral og hovedkontor i Oslo Sentrum. Det gamle Telegraf-huset i Kongensgate ble tegnet av de kjente norske arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson og åpnet dørene på slutten av 1920-tallet. Neste år er det slutt med televirksomhet i bygget. Telenor åpnet i den forbindelse dørene til sin telesentral for POTS (Plain Old Telephone Service) som fremdeles er i virksomhet.

Snart slutt

I dag har Telenor rundt 1 million aktive POTS-linjer, 600.000 aktive xDSL-linjer og 4750 sentraler i det faste telenettet. En rekke tjenester, blant annet helsenettet, drives på dette nettet. Men snart er det slutt.

I Oslo Sentrum har Telenor en av sine eldste sentraler i bruk. Men i løpet av neste år skal den demonteres. Mye av anlegget som vi fikk ta bilde av vil dermed havne på norsk telemuseum.
I Oslo Sentrum har Telenor en av sine eldste sentraler i bruk. Men i løpet av neste år skal den demonteres. Mye av anlegget som vi fikk ta bilde av vil dermed havne på norsk telemuseum. Bilde: Sigvald Sveinbjørnsson

I 2017 vil nemlig leverandørene ikke lengre supportere det gamle telenettet. Teknologien på dette feltet har stått stille i flere tiår og solnedgangen vil gå over til fullt mørke. Allerede i dag er det en utfordring å skaffe tilveie reservedeler dersom komponenter i nettet skulle gå ned, og kompetansen på denne type utstyr og teknologi er på full fart ut i pensjonistenes rekker. Med andre ord: det haster for Telenor å kvitte seg med kobberet og flytte kundene over på annen infrastruktur.

Selv om Telenor og en rekke andre teletilbydere forsøker å forlenge leverandørenes support så er det ikke spørsmål om, men når, tale på kobber er faset ut.

Lengre liv for xDSL

– Det er svært komplekst og kostbart å endre dette, sa teknologidirektør Frode Støldal til de fremmøtte journalistene på Telenors pressemøte.

Han presenterte Telenors strategi for hvordan de skal lykkes med å få telefoni over fra kobber til mobil og VoIP (IP-telefoni). Det er først og fremst hast med taletjenester.

Dette innebærer en kraftig utbygging av mobil-infrastruktur. Når det gjelder xDSL, bredbåndsnettet basert i kobber, har Telenor bedre tid. Men også der vil de fase ut til fordel for fiber og coax, eller kabel. Sistnevnte har Telenor en solid markedsposisjon gjennom Canal Digital. Men også mobilt internett gjennom 3G og LTE vil være et erstatningsprodukt for de som i dag får sin nettforbindelse via kobberet.

Mobil fasttelefon

Som digi.no har skrevet om tidligere, vil Telenor starte forsøk i noen pilotkommuner. Der vil innbyggere som bare har fasttelefon få tilbud om å erstatte denne med en mobiltelefon. Den ser ut som en vanlig fasttelefon, men får sitt signal fra mobilnettet.

Telenor kommer også med en ruter med WLAN og analog telefonutgang som baserer seg på mobilnettet. Dermed kan man bruke sin vanlige telefon i mobilnettet og dermed kutte kobberet.

Denne telefonen fra Huawei ser ut som en fasttelefon - men er basert på mobilnettet. Telenor håper at de som sverger til fasttelefonen vil bruke denne istedet.
Denne telefonen fra Huawei ser ut som en fasttelefon - men er basert på mobilnettet. Telenor håper at de som sverger til fasttelefonen vil bruke denne istedet.

Men Støldal og Telenor understreker at de ikke vil fjerne kobberbaserte tjenester før de har likeverdige erstatningsprodukter. De vil også oppgradere infrastrukturen på DSL i geografiske områder hvor de ikke kan tilby fiber eller kabel på kort og mellomlang sikt.

Dyr leveringsplikt

Telenor har leveringsplikt av teletjenester over hele landet, men denne er ikke knyttet opp til teknologi. Men i et land som Norge, med bosetning høyt til fjells og i dype daler, er det ikke bare enkelt å få frem et skikkelig mobilsignal eller en fiberkabel til hver eneste husstand.

– Det kan være aktuelt med punkt til punkt radio eller i de mest ekstreme tilfellene: satellitt-telefon, sier Støldal når han ble spurt om hvordan fremtiden til de mest usentrale områdene av landet vil se ut hva kommer til telekommunikasjon.

Men hvem som skal ta regningen for potensielt svært dyre telesignaler er enda ikke avklart. Utfordringen for Telenor er at alle de lukrative områdene er preget av konkurranse, mens de plikter å levere også til de områdene hvor utbygging er svært dyrt.

Trenger velvilje

Den andre utfordringen er også at Telenor er avhengig av å gjøre betydelige investeringer i infrastruktur. Grøfter må graves til fiber- og coax-kabler mens mobilmaster må settes opp for å bedre dekning.

Dette er prosesser som i de enkelte kommunene som blir berørt kan ta lang tid. Ikke minst viste mandagens nyhet fra Rælingen kommune at dette kan bli utfordrende. Der har kommunestyret satt ned foten for en ny mobilantenne fra NetCom, samtidig som de krever bedre dekning...

– Vi er i løpende dialog med myndighetene på dette. I en stortingsmelding har samferdselsdepartementet sagt at det offentlige skal ligge til rette for infrastruktur, sier teknologidirektøren som forteller at Telenor vil få til infrastrukturløftet innenfor dagens rammer – dersom forholdene blir lagt til rette.

– Ekstremt viktig med god kommunikasjon

Telenor oppfordrer også alle som leverer tjenester over fastnettet, eksempelvis helsenettene, trygghetsalarmer med flere, om å finne andre bærere for tjenesten.

– Vi kan ikke bare dra dette rett over til en ny plattform. Her er det ekstremt viktig med god kommunikasjon tidlig for å få til denne migrasjonen, sa Arne Quist Christensen i Telenor. Han fortalte at de allerede er i samtaler med Helsenett og andre tilbydere om hvordan de kan tilpasse seg en annen plattform å servere sine tjenester på.

    Les også:

Til toppen