I dag plugges Xbox til Internett

I dag debuterer Microsofts spillplattform Xbox i online-versjon. Microsoft håper og tror satsingen vil sette ny fart i Xbox-salget.

Så langt er det Sonys spillplattform Playstation2 som har dominert markedet for spillkonsoller, mye takket være et lanseringsforsprang på vel et år i forhold til utfordrerne GameCube (Nintendo) og Xbox. Det ble solgt millioner av Playstation2-maskiner før Xbox og GameCube kom på markedet, og spillutviklerne har derfor også prioritert utvikling av spilltitler for Sonys plattform fremfor konkurrentenes.

Microsoft har forsøkt å utligne Sony-dominansen på flere måter. Først gjennom å lansere en noe kraftigere spillmaskin, dernest gjennom aggressiv prising og til sist har programvaregiganten kjøpt opp spillprodusenter for å få dem til å utvikle nye spill utelukkende for Xbox.

Og nå kommer det fjerde (an)grepet: Xbox-spillerne skal kunne utfordre hverandre over bredbåndslinjer.

Det er som ventet USA som får gleden av Xbox Live først. Senere i dag slippes spillplattformen løs på nord-amerikanske nettbrukere, mens vi her hjemme må vente til 14. mars.

Les også:

Fredagens lansering i Los Angeles er startskuddet på en enorm satsing fra Microsoft side. To milliarder dollar - nesten 15 milliarder norske kroner - har programvarestrateg Bill Gates og hans kolleger i Redmond satt av over de kommende fem årene til å gjøre Xbox til selve kommunikasjonsnavet for digitale underholdningstjenester i de fleste hjem rundt om i verden.


Det spørs likevel om folk flest vil si seg villige til å betale de 49 dollarene som Microsoft forlanger for et årsabonnement for Xbox Live når utfordrerne GameCube og Playstation2 kommer på banen med sine gratisversjoner.

Microsoft vil sette opp egne datasentre i Tokyo, London og i selskapets hovedkvarter i Redmond i Washington som skal gi støtte til inntil én million nettspillende Xbox-fantaster, nærmere bestemt 250.000 samtidige spillere.

Xbox debuterer online med 14 spilltitler:

  • Unreal Championship - fra Infogrames Inc
  • Tom Clancy's Ghost Recon og Tom Clancy's Splinter Cell fra Ubi Soft Entertainment
  • NFL 2K3, NBA 2K3, NHL 2K3 og NCAA Basketball 2K3 - alle fra SEGA Sports
  • ToeJam and Earl III: Mission to Earth - også fra SEGA
  • MotoGP og MX Superfly Featuring Ricky Carmichael fra THQ
  • Capcom vs. SNK 2: EO fra Capcom
  • Whacked!, MechAssault og NFL Fever 2003 fra Microsoft Game Studios.

Av andre spilltitler som er "på beddingen" kan vi nevne Shaun Palmer's Pro Snowboarder 2 fra Activision, Tom Clancy's Rainbow Six RavenShield og XIII fra Ubi Soft, Phantasy Star Online fra SEGA of America, Counter-Strike, Midtown Madness 3, Halo 2 og Project Gotham Racing 2 fra Microsoft Game Studios, samt Star Wars Galaxies: Empire Divided fra LucasArts.

For å spille Xbox Live må spillerne ha et onlinespill, bredbåndsaksess og Xbox Live Starter Kit (inneholder bl.a. et årsabonnement pluss et Xbox Communicator headset som plugges inn i håndkontrollen og som gir talekommunikasjon med andre spillere).

Alt i alt jobber nå vel 60 selskaper med å utvikle over 50 nye spilltitler for Xbox Live - spill som skal være ferdige innen utgangen av 2003.
Til toppen