i-mode klar for Europa

Den japanske mobilsuksessen i-mode er nå klar for Europa. NTT Docomo er klare med en variant som selskapet vil ta med til Europa gjennom sitt samarbeid med nederlandske KPN. Men andre partnere vurderes også.

- Vi snakker med partnere nå. Vårt mål er neste sommer. Da er Europa klar for en i-mode lignende tjeneste, sier sjef for internasjonal strategi og i-mode i NTT Docomo, Kiyoyuki Tsujimura, til Finanstidningen.

i-mode har vært en stor suksess på det japanske markedet der de tre mobilselskapene med NTT DoCoMo i spissen for lengst alene har passert 10 millioner brukere på en tjeneste som ble lansert i januar 1999. 60 millioner japanere har egen mobiltelefon.

i-mode koster abonnenten 25 kroner i måneden som kommer i tillegg til det normalkunden betaler for vanlig snakke-mobiltelefoni, som i gjennomsnitt er 640 kroner. i-mode-kunder øker gjerne inntekten fra en kunde med 30-50 prosent. Foruten vanlig e-post og kjente tjenester fra Europa som bank- og aksjehandel, tilbyr i-mode tilgang til over 7.000 nettsteder som er alt fra restauranter og reiseguider til tegneserier.

Den største mobilaktøren i Japan, NTT DoCoMo inngikk tidligere i år et strategisk samarbeid med nederlandske KPN, og de to selskapene samarbeider nå får å introdusere i-mode til det europiske markedet.

Men Tsujimura mener det avgjørende for at en skal kunne implementere den japanske teknologien er GPRS-mobilnettene, slik at en kan etablere en slags "always on"-løsning for mobilkunder. Da kan operatørene endre billigsystemet fra hvor lang tid en kunde bruker telefonen til å ta betalt for datamengden som distribueres. Dessuten vil GPRS unngå at det går for tregt på mobilnettene, noe en ser tendenser til med WAP-teknologien i dag.

Men viktigst er at det finnes terminaler i markedet er tilpasset teknologien, noe som først ventes neste år.

Selv om samarbeidet med KPN er viktigst, sier Tsujimura at NTT DoCoMo vil velge andre partnere i land der KPN i dag ikke driver virksomhet.

Til toppen