- Vi snakker med partnere nå. Vårt mål er neste sommer. Da er Europa klar for en i-mode lignende tjeneste, sier sjef for internasjonal strategi og i-mode i NTT Docomo, Kiyoyuki Tsujimura, til Finanstidningen.
i-mode har vært en stor suksess på det japanske markedet der de tre mobilselskapene med NTT DoCoMo i spissen for lengst alene har passert 10 millioner brukere på en tjeneste som ble lansert i januar 1999. 60 millioner japanere har egen mobiltelefon.
i-mode koster abonnenten 25 kroner i måneden som kommer i tillegg til det normalkunden betaler for vanlig snakke-mobiltelefoni, som i gjennomsnitt er 640 kroner. i-mode-kunder øker gjerne inntekten fra en kunde med 30-50 prosent. Foruten vanlig e-post og kjente tjenester fra Europa som bank- og aksjehandel, tilbyr i-mode tilgang til over 7.000 nettsteder som er alt fra restauranter og reiseguider til tegneserier.
Den største mobilaktøren i Japan, NTT DoCoMo inngikk tidligere i år et strategisk samarbeid med nederlandske KPN, og de to selskapene samarbeider nå får å introdusere i-mode til det europiske markedet.
Men Tsujimura mener det avgjørende for at en skal kunne implementere den japanske teknologien er GPRS-mobilnettene, slik at en kan etablere en slags "always on"-løsning for mobilkunder. Da kan operatørene endre billigsystemet fra hvor lang tid en kunde bruker telefonen til å ta betalt for datamengden som distribueres. Dessuten vil GPRS unngå at det går for tregt på mobilnettene, noe en ser tendenser til med WAP-teknologien i dag.
Men viktigst er at det finnes terminaler i markedet er tilpasset teknologien, noe som først ventes neste år.
Selv om samarbeidet med KPN er viktigst, sier Tsujimura at NTT DoCoMo vil velge andre partnere i land der KPN i dag ikke driver virksomhet.