Overskuddet for det japanske teleselskapet økte med 22 prosent i første halvår til 217,5 milliarder yen, eller vel to milliarder dollar, opp fra 178 milliarder yen på samme tid i fjor, det er i overkant av forventningene.
Det er i første rekke selskapets mobilvirksomhet som er utskilt i selskapet NTT DoCoMo som bidrar til økt vekst. Salget fra denne delen av selskapets virksomhet økte med 26 prosent til 2,2 tusen milliarder yen, drevet i hovedsak av innholdstjenesten i-mode, der DoCoMo har klart å skaffe seg 75 prosent av det japanske markedet.
i-mode gjør det mulig for brukerne - via spesielle mobiltelefoner laget for DoCoMo av blant annet Telefonaktiebolaget L M Ericsson (Ericsson) - å laste med musikk, tegneserier, handle eller lete etter jobb. i-mode alene stod for 117 milliarder yen i inntekter, eller 20 ganger mer enn samme halvår i fjor.
Selskapet regner med 20 millioner i-mode kunder i mars neste år, samtidig som selskapets samlede kundemasse ventes å nå 35 millioner. Ved utgangen av september i år satt selskapet med 32,6 millioner kunder.
Navnet DoCoMo er et akronym som gjerne kan oversettes til "hvor som helst" tok i årets første fiskale halvår 72 prosent av de nye kundene i det japanske markedet.
Mobilsuksessen gjør at selskapet nå øker sine prognoser for hele året sett under ett. Årets salg, som avsluttes i mars neste år, beregnes nå til 4,6 tusen milliarder yen, opp fra 4,1 tusen trilliarder.
Den gjennomsnittlige kunde på i-mode bruker 2.100 yen hver måned eller vel 244 kroner hver. (300 yen er fastavgift).
DoCoMo er ventet å bli verdens første mobilselskap som lanserer mobiltjenesten IMT-2000 kommersielt, det vil si tredje generasjon mobiltelefoni eller UMTS som det ofte kalles i Europa. Den tjenesten forventes lansert i mai neste år.