i740 kan snu opp-ned på 3D-markedet

Flere aktører i markedet for 3D-prosessorer tror at Intels kommende grafikkprosessor kan bety slutten på grafikkmarkedet slik vi kjenner det i dag.

Konkurransen fra Intel i740 vil først og fremst ramme produsentene av de såkalte "Free-D" brikkene. Free-D brikkene er enkle 3-D genereringsmaskiner integrert i noe som først og fremst er VGA-grafikkakselleratorer. Disse produsentene prøver nå å klatre oppover i markedet ved å introdusere brikker med høyere ytelse.

Problemet er prisen. Det antas at i740 vil ha ytelse i nærheten av, kanskje til og med litt over det eksisterende høy-ytelsesbrikker kan prestere. Med en antatt pris på rundt 35 dollar vil den nye brikken trolig gjøre livet vanskelig for gjennomsnittlige brikker med geometriprosessering innebygget. Få tror at brikkemakerne kan integrere flyttallsenheter i konsumentbrikkene til en pris som er lavere enn 35 dollar.

Dette krever kanskje en forklaring. De fleste brikker og brikkesett lar CPU-en utføre oppgaver som å dele opp flater inn i triangler, projisering av trianglene til ett plan, samt sortering av trianglene for å finne ut hvilke som er synlige.

Tidligere var ikke dette noe problem, men ettersom 3D-generering har blitt vanligere har transformeringen i CPU-en blitt en flaskehals. Dette har ført til at de fleste grafikkortprodusentene har utviklet - i hvert fall i laboratoriet - dedikerte flyttallstransformeringsbrikker eller kjerner som kan ta seg av denne oppgaven.

Men før dette har rukket å bli vanlig, har Intel kommet de andre produsentene i forkjøpet. Intel har nemlig forbedret hastigheten sine prosessorer for enkelpresisjons flyttall, og lover nå å flerdoble denne hastigheten ved å implementere parallelle, enkelpresisjons multiplikatorer i MMX/2 maskinvaren til Katmai-prosessorene. Samtidig vil Intel sørge for at det vil bli et sterkt marked for 3-D brikker som er avhengige av Katmai. Blant disse finner vi i740.

Trolig vil markedet for grafikkbrikker være tredelt. Nederst finner man Free-D brikkene til under 10 dollar. Øverst, i høy-ytelsesdelen, finner man mer spesialiserte brikker til over 35 dollar. I mellomsjiktet vil i740 råde grunnen, om ikke alene, så i hvert fall som en temmelig dominerende aktør.

I dag er det bare de mest avanserte spillene og noen DAK-verktøy som fullt ut utnytter ytelsen til de mest kostbare 3-D brikkene.

- Forretningsapplikasjoner, slik som presentasjoner og 3D-vandringer på eiendomsmarkedet vil trolig dukke opp senere i år, men nå er markedet ubetydelig, sier Jon Peddie, president i analytikerfirmaet Jon Peddie Associates, til EE Times.

Dette er et problem alle 3D-produsentene utenfor høy-ytelsesmarket vil merke. I mangelen av uimotståelige applikasjoner, har ikke PC-kjøperne vært villige til å betale ekstra for 3D-maskinvare. Og med et kostnadstak på null, har ikke Free-D brikkemakerne kunnet tilby tilstrekkelig ytelse til at de engang vil tiltrekke seg eksisterende 3D-spill. Spillutviklerne vil heller være avhengige av programvaregenerert 3D enn å arbeide for å utnytte den lille ytelsesforbedringen man kan få gjennom Free-D.

Grunnlegger og formann i Epic MegaGames, Tim Sweeney, sier til EE Times at selv om mange spillfantaster har gode 3D-akselleratorer som Voodo-brikken fra 3Dfx, mangler de aller fleste konsumentene skikkelig 3D-maskinvare.

- Derfor optimaliserer vi våre spill for to separate målgrupper: maskinvaregenerert 3D på PC-er med akselleratorer i klasse med Voodoo og Nvidias Riva 128, samt programvarebasert generering for PC-er som bare har MMX, forteller han.

Dette gir ikke mye rom til markedet i midten.

i740 ventes å komme på markedet i løpet av få uker.

(Kilder: EE Times, 3Dfx Interactive.)

Til toppen