Ingen kjære mor: IBMs toppsjef stiller hardere krav til selskapets ansatte. Nå skal alle kunder få svar innen 24 timer. (Bilde: Andrew Harrer/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

IBM-ansatte fikk kjeft

Sjefen stiller harde krav.

IBM leverte svake tall for sitt første kvartal forrige uke. Det førte til at selskapets toppsjef, Virginia «Ginni» Rometty, leverte ut en sjelden reprimande til samtlige ansatte gjennom en video som ble distribuert til selskapets 434.000 ansatte.

Wall Street Journal har fått tilgang til videoen, der Rometty prøver å oppmuntre til økt innsats.

– Vi har ikke endret oss raskt nok, vi har slitt, sa IBM-sjefen i videoen og fortsatte: «We have to step up with that and deal with that, and that is on all levels»

IBM har lagt noe av skylden for de svake kvartalsresultatene på salgsavdelingen. De mislykkes med å sikre en rekke viktige avtaler, både innen programvare og maskinvare. Et av salgscasene hvor IBM mislyktes ble tatt opp i Romettiys skjennepreken.

– Vi var for treige til å forstå verdien og til å engasjere oss i godkjenningsprosessen. Resultatet? Det ble ikke gjort, sa Rometty som ifølge Wall Street Journal nå har innført en ny regel: Dersom en kunde har en forespørsel eller et spørsmål, så skal IBM respondere innen 24 timer.

– Og dersom noe holder deg tilbake, så si ifra. Få ledelsen engasjert og la oss håndtere det, oppfordret den relativt ferske toppsjefen.

    Les også:

Til toppen