IBMs inntekter har nå falt i 14 kvartaler på rad. (Foto: AP/Seth Wenig)

– IBM forvandler seg ikke raskt nok

Nok et kraftig fall i inntekter og resultat.

IBMs omsetning har nå falt i fjorten kvartaler på rad. Regnskapet for tredje kvartal 2015 som de la fram mandag er også svakere enn ventet.

I markedet ble tallene mottatt med skuffelse. Aksjekursen til IBM falt 5 prosent i utvidet handel. Før dette hadde aksjekursen svekket seg 7 prosent siden nyttår.

Wall Street Journal gjør følgende observasjon:

Kundene beveger seg raskere vekk fra IBMs tradisjonelle virksomhet med servere, programvare og tjenester, enn de kjøper visjonen deres om en verden der sykehus tar i bruk kunstig intelligens for å stille diagnose på pasienter, og programvare blir levert som en tjeneste over internett.

Svake tall

Driftsresultatet på 2,96 milliarder dollar er 14 prosent svakere enn samme periode i fjor.

Omsetning er også ned 14 prosent til 19,3 milliarder dollar. Justert for bortfall av x86-serverproduksjonen som ble solgt til Lenovo, samt valutaendringer (høy dollarkurs spiller inn) oppgir IBM at omsetningen, begrenset til videreført virksomhet, er ned 1 prosent.

Fordelt på IBMs forretningsområder slik de er oppstilt i regnskapet gikk det slik:

  • Global Tech Services, altså drift og infrastruktur, er omsetningen ned 10 prosent til 7,9 milliarder dollar.
  • Global Business Services, dette er IBMs konsulentvirksomhet, omsatte for 4,2 milliarder dollar. Det er 13 prosent ned.
  • Inntektene fra programvare sank 10 prosent til 5,1 milliarder dollar.
  • Maskinvare (Systems Hardware) omsatte for 1,5 milliarder dollar siste kvartal. Det er 39 prosent mindre enn samme periode i fjor. Stormaskin (z Systems mainframe server products) er derimot opp 15 prosent. Inntektene fra Power Systems falt 3 prosent. Inntektene fra lagringsløsninger falt 19 prosent.
  • Global Financing (finansvirksomhet) har redusert omsetningen med 8 prosent til 0,4 milliarder dollar.

Nettsky

Så fortsetter IBM å framsnakke sin allerede mangeårige forvandlingsprosess, det vil si endring av virksomheten og søken etter høyere marginer.

De såkalte «strategiske imperativene» omfatter satsingen på nettsky, dataanalyse, sosiale medier, mobilitet og sikkerhet. IBMs prognose er at disse områdene samlet vil gi en årlig omsetning på 40 milliarder dollar, eller 40 prosent av hele kaken deres, innen 2018.

I fjor representerte disse satsingsområdene 27 prosent av IBMs totale årsomsetning.

IBM i 2014: Nok et brått år for store blå

– Vi må bevege oss raskere

IBM erkjenner selv at forvandlingen går saktere enn de skulle ønske.

IBM sier nå blant annet: «We continue to shift away from these areas into our high value services around cloud and engagement, but we need to move faster»

Ifølge den mye siterte analytikeren Toni Sacconaghi ved Sanford C. Bernstein klarer ikke IBM å bevege seg fort nok.

– Markedet endrer seg raskt, og IBM klarer ikke å bevege seg raskt nok, sier Sacconaghi til New York Times.

IBM Norge ønsker ikke å kommentere regnskaptallene verken på lokalt eller globalt nivå.

Til toppen