IBM frykter intern krangel i Internett-verden

I åpningstalen til Internet World manet IBMs sjef Louis Gerstner til rene linjer og mindre krangel i Internett-verden, av hensyn til kundene. Microsoft ble indirekte pekt ut som avvikeren.

I åpningstalen til Internet World onsdag, la IBMs sjef Louis Gerstner vekt på at det må bli rene linjer i Internett-verden. Som et første skritt legger han ned IBMs online nyhetstjeneste infoSage, for å understreke det grunnleggende budskapet: Du skal ikke konkurrere med kunden!

– Innholdsleverandørene, dvs våre kunder, likte ikke at merkevaren infoSage skjøv deres egne merker i bakgrunnen, konstaterte Gerstner.

IBM-sjefen oppfordret ikke bare til å trekke et skarpere skille mellom innholdsleverendører og Internett-tilbydere. Han advarte også generelt mot intern krangel i Internett-verden, og viste til den ofte høylytte uenigheten rundt nettloser og diskusjonen om NC kontra PC. Gerstner er redd for at folk flest kan komme til å oppfatte Internett-bransjen som navlebeskuende. Det kan føre til at Internett ikke blir den gullgruven mange forespeiler seg, og som IBM og Lotus skal satse mange hundre millioner kroner i årene framover for å realisere.

Som ledd i en kamp for felles standarder i bransjen, kom Gerstner med en sterk appell til alle aktører om å slå ring rundt Java, programmeringsspråket som opprinnelig ble utviklet hos Sun og som gjør det mulig å levere interaktive applikasjoner over web, uavhengig av hva slags maskin eller operativsystem brukeren kjører på.

– Vi må ikke behandle Java på samme måte som vi behandlet Unix, understreket han. – Vi må ikke lage tillegg og forbedringer som gavner bransjen mer enn kundene, og som kan bryte Java opp i gjensidig inkompatible utgaver.

Gerstner sa at IBM, Sun og Netscape ville lansere et initiativ for å sikre en "100 prosent ublandet Java". Dette er enda en front rettet mot Microsoft, som har framhevet seg selv som "Java-selskapet", samtidig som man åpner for flere implisitt Microsoft-eksklusive utvidelser av Suns produkt. Microsoft kritiseres for å ha lisensiert Java uten å forplikte seg til en versjon av programmeringsspråket.

Andre av Gerstners utfall kan tolkes ikke bare som kritikk av Microsoft, men også selvkritikk på vegne av hele bransjen.

– Som bransje synes jeg ikke vi tar tilstrekkelig hensyn til kundene, sa Gerstner. – Vi nøler ikke med å fortelle folk om hvor nydelige barna våre er, lenge før de blir født. Kunden må hele tiden forholde seg til ulike bransjeutspill, og selv finne ut hva som er virkelig og hva som er diktning.

Gerstner var spesielt opptatt av handel på web, men advarte at særlig sikkerhetsproblemer må løses for å realisere det store potensialet. Han lanserte en ny definisjon av begrepet "killer application", dvs den anvendelsen som fører til et en ny teknologi får aksept blant en stor mengde brukere. Det klassiske eksempelet på "killer application" er regnearket VisiCalc som fikk folk til å kjøpe PC-er.

– "Killer application" vil ikke bli et stykke programvare som selges fra butikkhyllene i millioner av eksemplarer. Den vil være et websted som treffer millioner av mennesker fordi den hjelper dem med å få til det de ønsker å gjøre, sa IBM-sjefen.

Til toppen