IBM gamblet på Internett - og vant

På rekke og rad har de store dataselskapene gjort Internett til en del av sin hovedstrategi, men IBM var svært tidlig ute og høster nå gevinstene. Regnskapstall IBM slapp på torsdag viser at hver fjerde krone nå kommer fra Internett-leveranser.

IBM, verdens største dataselskap, la frem rekordresultater på onsdag. Der Compaq og HP har snublet, sprinter nå tungvekteren IBM fra. Selskapets salg steg med 15 prosent i først kvartal i sammenliknet med første kvartal i fjor.

Men det er hoppet i inntekter på fire prosent som først og fremst får IBM-sjef Lou Gerstner til å slå seg på brystet. De to siste årene har IBMs salg vokst med under fem prosent i året. Analytikere tror at IBM vil omsette for 700 milliarder kroner i år, skriver nyhetstjenesten Bloomberg.

IBM-sjefen forklarer de hyggelige tallene med selskapets tidlige og tunge satsning på Internett. Allerede i 1996 - før alle store konkurrenter som Oracle, Microsoft, HP og Compaq - satset IBM massivt på Internett.

Ved å være tidlig ute har IBM skaffet seg en solid posisjon som de nå lever godt av. Under et møte med finansanalytikere i etterkant av resultatfremleggelsen, fortalte Gerstner at Internett-salget nå står for en fjerdedel av inntektene: 42 milliarder kroner i første kvartal, skriver Wall Street Journal.

IBM pleier å være knappe i sine kommentarer, men Gerstner fortalte at det særlig er et høyere salg av PC-er, stormaskiner og servicekontrakter som har løftet resultatene.

Det knytter seg særlig spenning til PC-divisjonen, som gikk med et underskudd på hele 7,7 milliarder kroner i fjor. Gerstner fortalte at alt ser lysere ut nå, men divisjonen tjener fortsatt ikke penger.

Resultathoppet løftet ikke uventet også med seg aksjene. I løpet av torsdagen steg IBM-kursen med mer enn 30 prosent. Særlig ordet Internett synes å gi sterke kursløft i USA om dagen - aksjene i rene Internett-selskaper er priset skyhøyt, noe Gerstner kritiserte under sin presentasjon.

Internett-satsningen og IBMs brede spekter av maskinvare, programvare og etter hvert store konsulentdivisjon, har dessuten skjermet selskapet fra år 2000-effekten. Gerstner forteller at IBM foreløpig ikke har merket noe, men kan ikke utelukke en oppbremsing. Tvert imot, mener Gerstner, vil IBM øke sitt salg av tjenester.

Den eneste skyen på himmelen skal være IBMs produksjon av minnebrikker. Markedet for minnebrikker domineres av selskaper i Asia og fallende priser gjør at IBM nå vurdere å trekke seg ut, fortalte Gerstner.

Til toppen