IBM hiver seg over IP-telefoni

IBM skal hjelpe store kunder til å spare penger og få nye tjenester med IP-telefoni - og tar sin egen medisin.

IBMs satsing på IP-telefoni er et tilbud til mellomstore og store bedrifter om hjelp til å vurdere, planlegge, installere og drifte et IP-telefonisystem. Tilbudet kjøres gjennom IBMs tjenesteavdeling, og bygger på svitsjer, telefoner og annet apparatur fra Cisco og Avaya. IBM bidrar med blant annet sikkerhetsløsninger og kablingstjenester, i tillegg til konsulentvirksomhet og relaterte tjenester.

IBM mener at IP-telefoni kan bidra til å redusere bedrifters utgifter til telefoni med opp til 30 prosent årlig. Besparelsene gjelder lavere nettverkskostnader, særlig for internasjonale samtaler, rimeligere drift og langt rimeligere integrasjon mot dataapplikasjoner. Å installere IP-telefoni innebærer dessuten et ytterligere effektiviseringspotensial gjennom forent meldingshåndtering og integrerte kundehåndteringssystemer.

Teknologisk sett kan IP-telefoni betraktes som en taleapplikasjon i et IP-nettverk. Når IP-nettet først er åpent for tale, får man en rekke andre tjenester med minimale tillegg, ikke bare telefoni men talemeldinger ("voice mail"), telefonsvarere, telekonferanser, ruting av fakser direkte til mottakernes PC og så videre.

IP-telefonitilbudet til IBM omfatter også drifting av den ferdige løsningen.

Det er alltid betryggende at en leverandør tar sin egen medisin. IBM opplyser at det er i ferd med å implementere IP-telefoni og integrasjon av tale og data gjennom sin egen globale infrastruktur, med utstyr fra Cisco. Overgangen er gjennomført i Toronto, Singapore, Calgary, Tel Aviv og Dubai. Andre IBM-anlegg vil bruke IP-telefoniutstyr fra flere leverandører.

IDC-rapporten "Network Consulting and Integration Services: Year 2001 U.S. and Worldwide Top 10 Market Share Leaders" fra august i år oppgir at IBM i 2001 var størst i markedet for konsulentvirksomhet og tjenester innen nettverk og integrasjon, med 17,7 prosent av 19,2 milliarder dollar. På de neste plassene kom EDS (7,9 prosent), Compaq (7,3 prosent), Alcatel (6,3 prosent) og Getronics (5,6 prosent). Etter fusjonen mellom Compaq og Hewlett-Packard, kan man anta at HP har en noe større andel enn det som er oppgitt for Compaq.

IDC tror at markedet for IP-telefonitjenester vil vokse 49 prosent i året framover, og nå 40,9 milliarder dollar i 2007.

Til toppen